Aankooptips occasions: Fiat Punto (1999 – 2010)

Sinds 1999 kennen we deze tweede generatie Fiat Punto, die op vrijwel alle fronten de eerste generatie ruimschoots achter zich liet. Het werd een ruimere en volwassener auto en ook de kwaliteit kwam op een hoger niveau. In 2003 volgde een facelift en werd de Punto ook voor voetgangers wat veiliger door zijn aangepaste en hogere neus. ----- Klik hier voor alle Fiat Punto occasions op Marktplaats. ----- Het viel niemand op, maar vanwege het 100-jarig bestaan van Fiat destijds sierde het opnieuw geïntroduceerde ronde logo de opgefriste neus. Ook nieuw was de superlichte, apart inschakelbare City-stand van de stuurbekrachtiging, handig in de stad. Daarbuiten heb je de meeste lol met de 1.8 HGT-versie, die met zijn 131 pk in 8 seconden 100 km/u op de teller zet. Deze generatie Punto stuurt fijn, heeft een ruim en aangenaam interieur en is niet duur in onderhoud. Hij werd nog tot 2010 gebouwd als Punto Classic, naast de in 2005 geïntroduceerde opvolger Grande Punto.

Aandachtspunten

Deze Punto scoorde niet hoog in betrouwbaarheidsonderzoeken. Maar troost je met de gedachte dat reparaties relatief goedkoop zijn. Om te beginnen kan het ondercarter (oliepan) gaan roesten; kijk even onder de auto na een flinke proefrit of deze niet ‘zweet’. In dat geval is hij aan vervanging toe. De kosten bij een vakgarage zijn 200 euro. Vervolgens hadden de allereerste Punto’s met airconditioning (tot juli 2000) een verkeerd geplaatste brandstofleiding die tegen de aircopomp aan kon komen, waardoor er een risico was op brand. Check dus of de auto voor dit probleem is teruggeweest naar de dealer. Tenslotte zijn bij de 1.2 motoren en de 1.3 MultiJet de koppakkingen gevoelig voor lekkage. Kijk goed of je lekkages ziet rond de cilinderkop en of er geen mayonaise-achtige smurrie onder de oliedop te vinden is. Check uiteraard ook altijd het niveau van het koelvloeistofreservoir.

Fiat Punto occasions

Op Marktplaats staan ongeveer 700 Fiats Punto te koop van deze tweede generatie. Slechts een kleine minderheid - rond de 6% - hiervan betreft een automaat, en nog minder exemplaren hebben een dieselmotor. Ruim een derde is voorzien van airconditioning. Prijzen beginnen rond de 600 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam