In Europa is de Ford Kuga de enige SUV van Ford, maar daar komt verandering in. De grote Edge staat in de planning voor medio 2015 en vandaag rijden we met de compacte EcoSport.
Tekst: Bart Smakman • Foto’s: Louis Blom
Uit het juli-nummer 2014 van Auto Review
De
EcoSport is de kleinste telg in Fords nieuw gevormde SUV-familie (EcoSport, Kuga en Edge). De spruit staat op het onderstel van de Fiesta en valt in de compacte klasse, waar de goedverkopende Renault Captur en Peugeot 2008 zijn speelvriendjes zijn. Ford vernoemde de EcoSport naar een gelijknamige SUV die elf jaar geleden in Brazilië verscheen en daar furore maakte. Zoek dus niet teveel achter het woordje 'Eco' in de naam. Alleen de driecilindermotor – de 1.0 EcoBoost met 125 pk – is een toevallig verband.
Opschepperij
Een SUV 'hoort' ook niet milieuvriendelijk te zijn. Zeker een robuust ogend model met een opvallende grille als die van de EcoSport niet. Ik ben wel gecharmeerd van de opvallende hoeken en scherpe lijnen van de Ford en vind het reservewiel op de achterkant lekker avontuurlijk staan. De kofferbakklep scharniert naar links open en draagt op een speelse manier bij aan de terreinwagenuitstraling. Eigenlijk is het een beetje opschepperij, want de EcoSport heeft alleen voorwielaandrijving. 4WD is niet leverbaar.
Klein van buiten...
Van buiten oogt Fords jongste als een compacte auto, en dat is hij ook. Zonder reservewiel meet hij net geen 4 meter. Dat maakt hem zo'n vijftien centimeter korter dan de kleine Franse SUV's. Van binnen merk je hier weinig van, want met de ver van je af staande voorruit, de in voldoende mate aanwezige hoofdruimte en de hoge zit, heb je het gevoel een grotere auto te rijden. Ook achterin heb je alle zitruimte en bewegingsvrijheid die je van een auto in het B-segment mag verwachten. De rugleuning is verstelbaar en ook hier zit het plafond hoog genoeg.
Zodra je met de verchroomde handgreep de bagagedeur opent, zie je dat hier is beknibbeld op volume (333 liter). Onder de laadvloer vind je geen groot opbergvak, wat je er wel zou verwachten omdat het reservewiel achterop geplakt zit. Het naar voren klappen van de achterbank levert een laadvolume van 1.238 liter op. Dat is vergelijkbaar met de ruimte in de Renault Captur.
Tweede indruk
Een half jaar geleden reden we bij Ford in Duitsland al kort met een vroege versie van de EcoSport. Ditmaal is de auto af en de kennismaking uitgebreider, met een rit over Nederlands asfalt. Het eerste wat opvalt is hoe makkelijk de EcoSport 'onze' verkeersdrempels neemt, de carrosserie beweegt maar weinig op en neer. Het onderstel mag dan van de Fiesta zijn, voor deze compacte SUV is het duidelijk op comfort afgestemd. Ook de besturing laat de sportieve teugels een beetje vieren, want rond de middenstand voelt het wat afstandelijk. We zijn gewend dat een kleine Ford directer stuurt, maar vervelend is het niet. Bij de eerste kennismaking viel op dat de zittingen aan de korte kant waren en dat heeft Ford jammer genoeg zo gelaten. Daar staat tegenover dat de SUV amper overhelt in bochten en je dankzij de hoge zitpositie een goed overzicht hebt op het verkeer.
De 125 pk sterke 1,0-liter driecilindermotor heeft de fijne eigenschap ook laag in de toeren zijn maximale koppel van 170 Newtonmeter af te geven. Hierdoor kun je op de provinciale weg in de hoogste versnelling blijven rijden als je snelheid afneemt door druk verkeer. Zodra de weg weer vrij is, hoef je niet terug te schakelen, want de EcoBoost buffelt wel door. Rijd je liever wat sportiever, dan klimt de 1,0-liter motor graag in de toeren en hoor je de driecilinder stampij maken terwijl de auto versnelt. Het is geen krachtsexplosie, maar het gaat wel lekker vlot.
Prijs je rijk
Dan de prijs. Met een pittige vanafprijs van 24.595 euro moet je de EcoSport wel heel mooi vinden, wil je hem überhaupt overwegen. De
Renault Captur TCe 90 begint namelijk bij 16.390 euro. Voor een eerlijke prijsvergelijking kiezen we een krachtige versie van de Fransoos (120 in plaats van 90 pk) en kleden we hem aan met 16-inch lichtmetalen velgen en airconditioning. Dan komt de totaalprijs uit op 21.590 euro. Waar zit de overgebleven 3.000 euro hem in bij de EcoSport? In ieder geval niet in de aankleding van het interieur. Met grote lappen kunststof, veel knoppen en een klein scherm sluit het interieur niet aan bij de hoge verwachtingen die je hebt bij een auto van bijna 25.000 euro. Over pakweg een jaar verschijnt de EcoSport in andere, goedkopere uitvoeringen en gaat hij waarschijnlijk vaker opduiken in het straatbeeld. Maar op dit moment is de prijsdrempel wel erg hoog.
Oordeel
De een ziet de Ford EcoSport en is direct verliefd, de ander ziet de drukke grille en een hoge vanafprijs als drempels. Het interieur is in ieder geval opvallend ruim en de driecilinder met 125 pk levert ook in deze Ford puik werk. Voor lange Hollanders zijn de stoelzittingen helaas al snel te kort.