Twee tegen een: vernieuwde Polo ontmoet Fiesta en Clio

Tekst: Marcel Kühler, Remco Nieuwenbroek • Foto’s: Aleksander Perkovic Uit het augustus-nummer 2014 van Auto Review   Uiterlijk bleef vrijwel alles hetzelfde, maar onderhuids werd de Volkswagen Polo aardig onder handen genomen. We zijn benieuwd of de degelijke verkooptopper is opgewassen tegen de Ford Fiesta en de Renault Clio. De Volkswagen Polo is al decennialang een verkoopkanon. Toch is het succes geen vanzelfsprekendheid. Ook bij het Duitse merk moet er keihard gewerkt worden om de concurrentie voor te blijven. De 90 pk sterke 1.2 TSI treedt aan tegen de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met 100 pk en de scherp geprijsde Renault Clio TCe 90, die evenveel pk's aan boord heeft als de Polo.

In-/exterieur

PoloachterkantCompacte auto's zijn de afgelopen jaren volwassen geworden en uitgegroeid tot volwaardige vierzitters. De ruimte die de Polo, de Fiesta en de Clio bieden is royaal genoeg voor vier personen. Toch zijn er wel kleine verschillen. Ondanks het uit de kluiten gewassen dashboard lijkt de Fiesta voorin ruimer dan zijn twee concurrenten. De Renault biedt minder hoofdruimte voorin, de Polo is wat smaller. De Fiesta en vooral de Clio leggen het achterin af tegen de Polo, terwijl de Renault de grootste bagageruimte biedt van de drie, met een capaciteit van 300 tot 1.146 liter. Uiterlijk veranderde er weinig aan de Volkswagen, maar onderhuids is hij weer helemaal bij de tijd. Het aanbod aan veiligheidssystemen werd uitgebreid met onder meer standaard Multi Collision Brake, waarbij de auto automatisch remt bij een dreigend ongeval. Tegen meerprijs zijn tal van systemen leverbaar, waaronder vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Ford biedt eveneens een pakket hulpsystemen aan, Renault loopt op dat onderdeel een beetje achter.

Comfort

PolostoelenHet afstemmen van een onderstel is een vak apart, een vak dat ze bij Ford uitstekend in de vingers hebben. Hoewel het onderstel redelijk stevig aanvoelt, weet de Fiesta het beste raad met oneffenheden. De Clio is wat minder hard afgestemd, maar dat betekent niet dat een rit over slecht asfalt ook comfortabeler is. Integendeel, de Renault heeft beduidend meer moeite met dwarsrichels en naden in het asfalt. De achterwielophanging van de Polo is behoorlijk hard afgestemd, wat hem punten kost. Gaten en kuilen in het asfalt zijn erg goed voelbaar. Op het onderdeel zitcomfort brengt de Polo het er goed vanaf, al moet hierbij wel vermeld worden dat de VW is uitgerust met sportstoelen (standaard op de Highline). Ze zijn comfortabel en bieden volop zijdelingse steun. Ook voor lange ritten zijn ze uitstekend geschikt. De stoelen van de Renault vallen behoorlijk groot uit en zijn zachter dan die van de Polo. Het meubilair van de Fiesta ziet er fraai uit, maar de zijdelingse steun kan beter.

Motor/transmissie

ClioachterkantFord en Renault zetten in op een driecilinder, terwijl Volkswagen vertrouwt op vier cilinders. De 1.2 TSI is veruit de meest verfijnde van de drie. Hij doet zijn werk stiller en kalmer. De driecilinder EcoBoost-motor van Ford presteert eveneens prima, maar is wat lawaaieriger. De drie-in-lijn van Renault, met een slagvolume van slechts 898 cm3, trilt er bij stationair draaien behoorlijk op los, vooral als de airconditioning aanstaat. Zodra je het gaspedaal intrapt is het afgelopen met de trillingen. Hoewel de Fiesta de meeste pk's aan boord heeft, resulteert dat niet in de beste acceleratie. Op de sprint is de Ford weliswaar sneller dan de Clio, maar de Polo blijkt nog wat rapper. Dit ondanks zijn lange overbrengingen. Wat betreft het verbruik zijn er geen al te grote verschillen, al valt wel op dat ze alle drie ruim boven het door de fabriek opgegeven EU-verbruik uitkomen.

Rijeigenschappen

FiestaachterkantBen je vooral op zoek naar rijplezier, dan zit je bij Ford goed. De Fiesta is dynamisch, heeft een prettige, directe besturing, een sportief onderstel en een pittige motor. Voor een rondje over ons testcircuit heeft hij 1 minuut, 55 seconden en een beetje nodig. Ook de Polo vreest het circuit niet, de Duitser snoept nog eens 0,2 seconden van de rondetijd van de Fiesta af. De Volkswagen is sinds de facelift uitgerust met een elektromechanische stuurbekrachtiging. De besturing is nauwkeurig en geeft een perfecte terugkoppeling aan de bestuurder. De Renault Clio doet bijna 2 seconden langer over een rondje dan de Polo. Maar hij remt beter en heeft een kortere remweg dan zijn twee concurrenten.

Kosten

Met een basisprijs van 13.990 euro bedraagt het verschil tussen de Clio en zijn twee concurrenten bijna 3.000 euro. Dat is een fiks bedrag. Volkswagen en Ford bieden wel goedkopere versies aan, maar die hebben beduidend minder pk's in huis. Een nadeel van de instapper van de Clio – de Authentique – is dat een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel niet besteld kan worden. Willen we de Clio aan de normuitrusting laten voldoen, dan zijn we genoodzaakt om de 2.000 euro duurdere Expression aan te vinken. Onder de streep wordt het verschil met de Fiesta dan minimaal. De geteste Volkswagen is de (luxere) Highline–uitvoering van de Polo. Deze versie kost 18.545 euro.

Conclusie

De Polo weet de meeste punten in de wacht te slepen. Het ruimteaanbod was al goed voor elkaar, net als de rijeigenschappen, de motorprestaties en de bouw- en afwerkingskwaliteit. Voeg daar het uitgebreide pakket aan veiligheidssystemen aan toe en de winst is een feit. De Volkswagen Polo is een perfecte allrounder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam