Ode aan Lancia: vier (de) mooie modellen

Het is inmiddels een publiek geheim dat Lancia binnenkort van de markt verdwijnt. De laatste jaren kregen we zo ongeveer alleen maar Chryslers met een Lancia-badge. Jammer: het merk heeft ons zoveel moois gegeven in het verleden. Een overzichtje van Italiaanse lekkernijen uit de Lancia-fabriek…

“Ja! De Delta!”

Bij de merknaam Lancia roept direct een grote horde fans: “Delta!” En dan vaak nog kreten als “HF!”, “Integrale!” en “Martini!” er achteraan. Terecht natuurlijk. Lancia lanceerde de Delta eind jaren ’70. De door Giugiaro getekende hatchback heeft van zichzelf al wel een overtuigend voorkomen, maar toen kwamen de sportieve versies, zoals de HF Integrale, gebaseerd op een rally-auto. Heerlijke scheurmonsters zijn het. Sinds 2008 is er weer een nieuwe versie van de Delta. Die is wel markant vormgegeven, maar toch wat minder spannend.
Een van de meest gewilde Delta’s: de Integrale Evo.

Een van de meest gewilde Delta’s: de Integrale Evo.

Rijke historie

Een open Italiaanse sportwagen: het hoeft niet perse een Ferrari te zijn. Kijk maar eens naar de Flaminia Cabriolet. Lancia bouwde de roadster (naast een coupéversie) van 1957 tot 1970. Anno 2014 is het flink zoeken naar een exemplaar dat de tand des tijds goed heeft doorstaan, maar als je er dan een te pakken hebt… Prachtig. Wel ruim meer dan een halve ton aan euro’s meenemen: originele en zeldzame stijl mag iets kosten. Er is overigens meer keus op oldtimergebied. Denk maar eens aan de Fulvia (foto boven artikel) en de Aurelia.
De coupéversie van de Flaminia is beter te betalen dan een open exemplaar.

De coupéversie van de Flaminia is beter te betalen dan een open exemplaar.

Groots in Italië

Dapper. In 2001 kwam Lancia met een groot model: de Thesis. Zoals we de laatste jaren zien, is er buiten Lexus eigenlijk geen merk in geslaagd om een succesvol alternatief te bieden voor de gevestigde orde van BMW, Mercedes en Audi. Ook deze Lancia werd, in de acht jaar dat hij leverbaar was, geen verkooptopper. Het maakt de Thesis tot een vreemde eend in bijt. Behalve in Italië, waar de auto wel goed verkocht. Je ziet er daar nog wel eens een zakenman in maatkostuum uit stappen. En met een ondergaande zon op zo’n fraai historisch pleintje klopt het plaatje om de een of andere reden wél...
Bijzonder alternatief voor de Duitse eenheidsworst: de Thesis.

Bijzonder alternatief voor de Duitse eenheidsworst: de Thesis.

Kleintje met flair

In het compacte segment rijdt al bijna twintig jaar een heel eigenwijs Italiaantje rond: de Lancia Ypsilon. Was zijn voorganger, de Lancia Y10, nog gebaseerd op de Autobianchi Y10, de Ypsilon ontwikkelde Lancia helemaal zelf. Grootste bijzonderheid van de in 1996 geïntroduceerde tweedeurs: hij was leverbaar met keus uit maar liefst honderd carrosseriekleuren. In 2003 kwam de eigenzinnig vormgegeven tweede generatie uit en sinds 2011 rijdt het nieuwste exemplaar rond.
De eerste Ypsilon zag je veel in het goud.

De eerste Ypsilon zag je veel in het goud.

Blijft zonde

De laatste Ypsilon is eigenlijk het laatste door Lancia ontworpen model. De rest van de nieuwe modellen waarmee we in de laatste drie jaar kennis maakten, zijn eigenlijk Chryslers met een Lancia-logo erop. Een Lancia Voyager… Het blijft toch een beetje vreemd. En voordat de meesten eraan gewend zijn, verdwijnt het merk in zijn geheel van de markt. Eeuwig zonde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam