Asfaltjungle Moskou

Typisch straatbeeld: passeert deze Bentley Mulsanne achteloos een geparkeerde Mercedes G63 AMG of staat deze G63 AMG achteloos geparkeerd terwijl een Bentley Mulsanne passeert?
De YouTube-filmpjes met Russen die in roadrage ontsteken of die gevaarlijke manoeuvres uithalen zijn inmiddels bekend. Na twee weken megalopolis Moskou, komt er voor die stad één woord in me op: asfaltjungle. Eerst even wat indrukwekkende cijfers. Op een oppervlak van anderhalf keer de provincie Utrecht heeft Moskou volgens officiële cijfers twaalf miljoen inwoners. Door de toestroom van illegale immigranten ligt dat aantal officieus tussen de vijftien en twintig miljoen. Daarmee is het de grootste stad van Europa. Om het snel groeiende aantal automobilisten de baas te kunnen zijn er zes (!) ringwegen in en rond de stad.

Voetgangerstunnels

Na een treinreis vanaf een van de drie internationale luchthavens word ik door vriend Alexey (eveneens autoliefhebber en in het bezit van een klassieke BMW 325i touring, model E30) met de auto opgehaald. Al snel staan we vast. Ik geloof mijn ogen niet als ik het aantal rijbanen tel: acht stuks beide kanten op, waarvan er één kant op deze namiddag slechts stapvoets beweegt. De boulevards die de stad doorkruisen zijn dan ook niet te voet over te steken. Iets wat de Russen slim hebben opgelost door overal voetgangerstunnels aan te leggen. Voetgangers hebben het - afgezien van de vele uitlaatgassen - sowieso niet slecht in de Russische hoofdstad, want Moskou heeft een van de meest uitgebreide (en mooiste) metrosystemen ter wereld. Overdag hoef je nooit langer dan één à twee minuten op een trein te wachten, maar die zitten de eerste vijf haltes rond de metroring dan wel altijd vol.
Een van de talloze voetgangerstunnels om veilig de weg over te steken.

Een van de talloze voetgangerstunnels om veilig de weg over te steken.

Mercedes AMG

Moskou telt het grootste aantal miljardairs ter wereld en dat zie je terug in het straatbeeld. Dat telt een opvallend groot aantal modellen van de premium merken en dan heb ik het niet over de viercilinders die bij ons het grootste deel van de leasemarkt bevolken. In Moskou maken V8's de dienst uit. In zo'n korte tijd heb ik dan ook nog nooit zoveel AMG's voorbij zien komen. Het lijkt wel alsof de helft van de Mercedessen in Moskou van de huistuner afkomstig is. De Mercedes C-klasse, de E-klasse, de S-klasse, de CLS en zelfs vierwielaandrijvers als de G-klasse en de GL; allemaal zijn ze in AMG-uitmonstering voorbij gekomen. Waarbij je ze als argeloze voetganger overigens altijd eerst hoort, want de Russen zijn niet te beroerd om in de binnenstad het gas vol in te trappen. Daarbij weerklinkt de symfonie van de cilinders prachtig tussen de hoge gebouwen. Ook de BMW M-modellen en Audi RS zijn vertegenwoordigd en zelfs exoten als Ferrari's, Lamborghini's en de dikkere Porsches 911 zijn hier nauwelijks bijzonder.
Typisch straatbeeld: passeert deze Bentley Mulsanne achteloos een geparkeerde Mercedes G63 AMG of staat deze G63 AMG achteloos geparkeerd terwijl een Bentley Mulsanne passeert?

Typisch straatbeeld: passeert deze Bentley Mulsanne achteloos een geparkeerde Mercedes G63 AMG of staat deze G63 AMG achteloos geparkeerd terwijl een Bentley Mulsanne passeert? (Bron: autogespot.ru)

SUV's populair

Verder valt op dat SUV's enorm populair zijn, wat te maken heeft met het slechtere wegdek buiten het stadscentrum. In deze categorie doen, naast modellen van bovengenoemde merken zoals de BMW X5 en X6 en de Audi Q7, vooral de Range Rover en de Toyota Land Cruiser het in Moskou goed. Ook opvallend vaak gezien: andere Japanse top-SUV's zoals de Nissan Patrol, de Mitsubishi Pajero, en een Honda Pilot die bij ons niet eens leverbaar is. De in Rusland wisselvallige staat van het wegdek zorgt er trouwens voor dat een voor ons totaal onbelangrijk autokenmerk in het land van wodka een belangrijk koopargument vormt: de bodemvrijheid. Zeg maar, hoe hoog de auto op zijn wielen staat, wat aangeeft hoe diep de te nemen oneffenheden kunnen zijn zonder dat ze je auto als een blik sardientjes openrijten.

Vluchtstrook

Dat de Russen het met de verkeersregels niet zo nauw nemen is door YouTube genoegzaam bekend, maar dit weggedrag met eigen ogen aanschouwen blijft een bijzondere ervaring. Bij file op de snelweg buiten de stad wordt de vluchtstrook er als vanzelfsprekend bij gepakt. En dat niet alleen. Als in de berm geen vangrail staat is er ook een categorie Russische automobilisten die net zo gemakkelijk buiten de gebaande paden gaat. Dat leidde vanwege het zomerse weer tot enorme stofwolken waar het deel automobilisten dat zich nog verplaatst in communistisch spul (Lada, Wolga) deemoedig in staat, alle ongezonde gassen en stoffen inademend.

Waaghalzen

Maar het weggedrag kan nog veel gekker. Alexey nam me op een doordeweekse avond mee naar het hoofdgebouw van Moskou State University. Voor de tuin, die zich zo'n 500 meter voor deze Stalinistische wolkenkrabber uitstrekt, bevindt zich een rechthoekige kruising ter grootte van een voetbalveld waar twee multibaanswegen elkaar kruisen. Het verkeersplein blijkt iedere avond een verzamelplaats voor automobilisten en motorrijders. Het publiek zit rond het knooppunt in, op of rond hun auto's en motoren te kijken naar waaghalzen die al slippend of wheelies makend op hoge snelheid voorbij komen. Het is een indrukwekkend schouwspel dat je – met de toeschouwers op slechts enkele meters afstand – doet afvragen hoe vaak er dingen ernstig misgaan. De politie weet ervan, maar knijpt hier kennelijk een oogje toe. Op deze bijzondere plek zijn de achterlijke manoeuvres aan de orde van de dag, het is slechts wachten op de roadrage.
Het bewuste kruispunt voor Moscow State University overdag. Op de voorgrond een Morgan die deelnam aan een klassieke autoshow.

Het bewuste kruispunt voor Moscow State University overdag. Op de voorgrond een Morgan die deelnam aan een klassieke autoshow.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam