Dit is de X6 van Mercedes

Vind jij de BMW X6 ook een vreselijke patserauto? Dat kan best zijn, maar populair is ‘ie zeker. Hij doet het zelfs zo goed dat Mercedes nu, na zeven jaar, met een antwoord komt: de GLE Coupé. In 2007 kwam BMW met de tweede generatie X5. Een jaartje later introduceerde het Beierse merk een versie met een afgeplatte daklijn en extra dikke motoren: de X6. Deze carrosserievariant werd niet overal met open armen ontvangen. De auto heeft een nogal hoog patsergehalte en erg praktisch is hij door de lage carrosserie niet direct te noemen. Toch werd de X6 een groot succes: BMW verkocht er wereldwijd zo'n 250.000 en da's meer dan het merk van tevoren had gedacht. Vooral in de VS, Rusland en China valt de dikkerd in de smaak. Voor wie er bij ons altijd al van heeft gedroomd, maar de stevige nieuwsprijs als een drempel ervoer; een tweedehands X6 is tegenwoordig leverbaar vanaf zo'n 28.000 euro.
De eerste BMW X6. Sympathiek? Mwah. Succesvol? Jazeker!

De eerste BMW X6. Sympathiek? Mwah. Succesvol? Jazeker!

Tweede X6 rijdt al rond

BMW heeft nu de tweede generatie X6 klaar. Het apparaat is sinds 2014 leverbaar. Eigenlijk is de auto van hetzelfde laken een pak: een verhoogd onderstel waar je iets meer mee kunt in het terrein dan met een normale auto en een niet zo handige, maar wel gespierde carrosserie. De topper van de X6-lijn is de X6M met maar liefst 575 pk. Een tweedehands X6 van de tweede generatie vind je nu nog niet zo snel. Mocht je er een vinden, reken op een prijs van minimaal 120.000 euro. De X6 heeft ook nog een broertje gekregen: de X4. Een vergelijkbaar model, maar iets kleiner.
Succesformule kreeg een vervolg: tweede generatie X6.

Succesformule kreeg een vervolg: tweede generatie X6.

Mercedes’ antwoord op komst

Dan Mercedes. Daar zagen ze het grote succes van BMW’s vreemde eend in de bijt met lede ogen aan. “Zo’n onlogische auto, zo’n over de top styling: dat wil toch niemand?”, zullen ze in eerste instantie geroepen hebben. Nou, daar waren toch zeker liefhebbers voor. Hij heeft dan wel een hoog patsergehalte, maar in deze wereld zijn dan ook opscheppers, blaaskaken en pochers genoeg. Dat Mercedes-Benz geen moeite heeft met overdreven auto’s wisten we al (ken je die G-Klasse AMG met zes wielen?), maar met de GLE coupé hebben ze dus straks ook een directe X6-concurrent in huis. Of ze ook op een antwoord op de BMW X4 broeden? Dát zullen we later wel merken.
Deze auto heet straks geen ML-klasse meer, maar GLE.

Deze auto heet straks geen ML-klasse meer, maar GLE.

Andere namen bij Mercedes

De naamgeving bij Mercedes-Benz is overigens bijzonder. De auto komt naast de ML in het gamma, maar is dus de coupé-variant. Je zou dus iets van MLC verwachten, maar Mercedes heeft een en ander veranderd. Je hebt nu de G-klasse (de oude 4WD-legende) en enkele GL-variaties. Dat zijn de GLA (op basis van de A-Klasse), de GLC (op basis van de C, heette eerst GLK), de GLE (op E-basis, voorheen ML) en de GLS (de grootste, gebaseerd op de S, heette eerst GL). Inmiddels heeft Mercedes ook alweer een over the top-versie van de over the top-GLE gepresenteerd: de GLE 450 AMG. Die is nog dikker (of vadsiger…).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam