Huh, gaat Mercedes AMG tweewielers produceren?

Mercedes AMG, de performancetak van Mercedes-Benz komt met op het eerste gezicht opmerkelijk nieuws. De potente Duitsers hebben een belang van 25% genomen in MV Agusta, een Italiaanse producent van… motoren. Say what?

Hofleverancier van GP-kampioenen

Stapt Mercedes met deze move in de tweewielers, in het spoor van de Beierse broer BMW? Nee, dat lijkt uitgesloten, zeggen kenners. De verwachting is dat Mercedes AMG de ‘langdurige’ samenwerking met de Italianen gebruikt om techniek uit de motorwereld af te kijken. Mercedes is niet de eerste die een kijkje komt nemen in de keuken van MV Augusta; in de afgelopen vijftien jaar werd de Milanese hofleverancier van Moto GP-kampioenen liefst vier keer gekocht én weer van de hand gedaan, onder meer door Harley Davidson.

Duurzame driepitter

Het is overigens de vraag of het wel de sport-divisie van Mercedes is die meer wil weten over de potente driecilinders van MV Agusta. Die motoren lenen zich op het eerste gezicht namelijk beter voor een duurzame Mercedes A-klasse of B-klasse variant, dan voor een klinkertrekker als de Mercedes AMG-GT. Veel reëler lijkt de ambitie van Mercedes om de tweewielertechniek te gebruiken bij het omlaag brengen van de emissie binnen haar motorengamma, in navolging van BMW en Volkswagen. Zo wordt de BMW i8 aangedreven door een driecilinder turbomotor en introduceerde Volkswagen op de autoshow in Parijs het concept van de XL1 Sport, met onder de motorkap een krachtbron van een andere Italiaanse superbikemaker: Ducati. O ja, en dan is er nog Audi, dat onlangs bekendmaakte aan driepitters voor de A1 en A3 te werken.

Drie 800 RR-motoren achter elkaar

Maar laten we hopen dat kenners van de autowereld zich vergissen. Ik ga er veel liever vanuit dat Mercedes AMG een belang in MV Agusta neemt, omdat het bedrijf op zoek is naar manieren om een AMG nog sneller naar 300 km/h te katapulteren. Met drie MV Agusta 800 RR-motoren achter elkaar bijvoorbeeld, de eerste negencilinder in lijn. Want zeg nou zelf, het zou toch té gênant zijn als twee sportmerken als AMG en MV Agusta de handen ineenslaan om de ontwikkeling van een mak schaap te faciliteren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam