C-segment – Opel Astra
In het C-segment trof de Opel Astra de Kia Cee'd, de Nissan Pulsar en de Renault Mégane. De Astra liet op het gebied van prestaties wel wat punten liggen, maar maakte dit meer dan goed met een dikke 10 voor de dynamische test. Daarbij moesten de auto's bij een snelheid van 90 km/u en met een 1.250 kg zware caravan een zogenaamde lane change uitvoeren. Het goede weggedrag en de prijs-/kwaliteit-verhouding van de Astra zorgden ervoor dat de Astra niet alleen zijn klasse won, maar zelfs als overall testwinnaar uit de bus kwam.D-segment – Skoda Superb Combi
Voor het eerst deed een Jaguar mee aan de verkiezing om de beste trekauto. De Jaguar XE nam het op tegen de Subaru Outback en de Skoda Superb Combi. Alle drie presteerden ze ver bovengemiddeld, maar de Skoda wint uiteindelijk dankzij een enorme hoeveelheid binnenruimte en zijn vriendelijke prijs.Compacte SUV's, midi-MPV's en crossovers – Volkswagen Touran
De Volkswagen Touran weet een grote groep concurrenten te verslaan, waaronder de Renault Kadjar, de Mazda CX-3, de Suzuki Vitara en de Jeep Renegade. De jury was onder de indruk van de ruimte en de handigheidjes in het interieur van de Touran. Deze maken hem volgens het eindoordeel tot de ideale vakantieauto.Middenklasse SUV's en MPV's – Ford S-Max
De Ford S-Max versloeg in deze klasse onder meer de BMW X1, de Hyundai Tucson, de Kia Sportage en de Land Rover Discovery Sport. Zoals wel vaker bij een Ford roemden de testers het weggedrag van de S-Max. De bestuurder merkte nauwelijks dat er een caravan van 1.800 kg achter de auto hing. Minpuntjes betroffen de korte achterzittingen en de wat lastig bereikbare trekhaak.![wk 21 compacte SUVs en MPVs](https://www.marktplaatsautojournaal.nl/wp-content/uploads/2016/05/wk-21-compacte-SUVs-en-MPVs-e1464599328448.jpg)
De deelnemers in het segment van de compacte SUV's, MPV's en crossovers, met van links naar rechts, de Jeep Renegade, de SsangYong Tivoli, de Suzuki Vitara, de Volkswagen Touran, de Mazda CX-3 en de Renault Kadjar.