Aankooptips occasions: Renault Espace IV (2002-2012)

De vijfde generatie Renault Espace is pas een klein jaar onder ons en daarom als occasion nog kostbaar. Wie een tweedehands MPV van een van de langstlopende modellen in dit segment zoekt, vindt op Marktplaats 200 exemplaren van de vierde generatie. Hieronder wat feiten om de aankoop te vergemakkelijken. De vierde Renault Espace zat wezenlijk anders in elkaar dan zijn voorgangers. Die hadden een stalen frame waaraan de kunststof carrosseriedelen waren bevestigd. De Espace IV zat met zijn stalen carrosserie een stuk conventioneler in elkaar.

Grand Espace

Net als van de derde Espace was ook van het vierde model een langere versie leverbaar met de aanduiding Renault Grand Espace. Bij de vierde generatie levert dat 21 cm extra lengte op. Dankzij toepassing van een derde zitrij werd de Espace hiermee een zevenzitter. Ondanks de met 40 centimeter toegenomen lengte van dit model nam de inhoud van de bagageruimte niet toe, in tegendeel. De eerste Espace had een laadvolume van maximaal 3.000 liter, de vierde generatie moest het met 140 liter minder doen.

Airco standaard

Tegelijk met het formaat steeg door de jaren heen ook het gewicht van de Espace, maar dat komt eveneens op conto van de verbeterde uitrusting en de toepassing van meer elektronica. Zo is airco in dit model standaard en worden de inzittenden beschermd door een uitgebreide veiligheidsuitrusting die bestaat uit onder meer ABS, ESP en acht airbags. In het jaar van zijn introductie haalde de Espace daarmee als eerste MPV de maximale score van vijf sterren bij de botsproeven van EuroNCAP. wk 21 Renault Espace interieur

Drie facelifts

Waar de meeste auto's halverwege hun levensfase (plusminus zeven jaar) één facelift krijgen, heeft de langlopende vierde Espace maar liefst drie keer een modelupdate gehad; in 2006, 2010 en 2012. Daarvan maakten steeds ook nieuwe motoren deel uit. Bij aanvang van het model konden kopers kiezen uit drie benzine- en drie dieselmotoren in zowel vier- als zescilinderconfiguratie. Het vermogen van de benzineversies liep uiteen van 136 tot 241 pk, dat van de diesels 120 tot 177 pk. Vanaf bouwjaar 2006 werd dit voor de diesels 130 tot 181 pk, het vermogen van de benzinemotoren bleef gelijk. In 2010 heeft Renault de zescilindermotoren geschrapt. De enig leverbare benzinemotor was vanaf dat moment een viercilinder turbomotor met 170 pk. De 2.0 turbodiesel had vermogens van 150 en 173 pk. In het laatste productiejaar kwam daar aan de onderkant van het leverprogramma nog een 130 pk versie bij. Het gemiddeld verbruik van de diesels ligt op ongeveer 9 l/100 km, de benzinemotoren hebben één liter meer nodig. Voor de V6 kun je daar één tot drie liter bij optellen.

Elektronica is zwak punt

Bij de wegenwacht is de Renault Espace met bepaalde mankementen een bekende. De elektronica is, net als bij zijn voorgangers, een zwak punt. In het algemeen geldt: hoe ouder een Espace hoe meer problemen te verwachten zijn. Vooral de versie met V6 dieselmotor, de 3.0 dCi, is gevoelig voor motorschade. Ongeacht motorisering is de versnellingsbak een zwak punt, maar ook de turbo's geven vaker dan gemiddeld problemen. Bij veelvuldig gebruik in de stad komt de koppeling bovendien als zwakke plek bovendrijven.

Speling

Apk-keuringen zijn doorgaans niet de momenten waarop de Espace zich van zijn beste kant laat zien. Vaker dan bij zijn voorganger is hij behept met een te grote stuurspeling of speling in de wielophanging. Ook ongelijk werkende remmen en defecte verlichting komen te vaak voor.

Tweedehands Renault Espace

Van het aanbod Renault Espace occasions op Marktplaats is een kwart voorzien van een dieselmotor en twee derde heeft een handbak. Prijzen starten momenteel rond de 950 euro. Concurrenten van de Renault Espace zijn de Volkswagen Sharan, zijn concerngenoot de Seat Alhambra en de Ford Galaxy wk 21 Renault Espace achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam