Aankooptips occasions: Renault Mégane III 2008-2015

De vierde generatie Renault Mégane is sinds begin dit jaar onder ons. Om te kijken hoe goed zijn voorganger als occasion is, leggen we de derde Mégane onder de loep.

De Fransman, die opereert in de klasse van de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus, arriveerde eind 2008 in de showrooms. Vanwege gunstige bijtellingstarieven werd de Mégane vooral in de zakelijke markt een enorm succes. In eerste instantie leverde Renault de Mégane als vijfdeurs hatchback, de driedeurs kwam enkele maanden later. Halverwege 2009 kwam de vijfdeurs stationwagen, de Mégane Estate, een jaar later gevolgd door de laatste modelvariant, de Mégane Coupé-Cabrio, een cabriolet met een stalen klapdak.

wk 25 Ren Megane coupe voor

Techniek van de Mégane II

Veel van de techniek van de Mégane III stamt van de tweede Mégane. Verder nam Renault het concept van de eerste generatie over, waarbij de driedeurs hatchback een sportiever vormgegeven carrosserie heeft. Hiermee onderscheid het merk zich van de bovengenoemde concurrentie waarbij de drie- en vijfdeurs varianten veel meer op elkaar lijken.

Behoudender ontwerp

Het design van de derde Mégane is een stuk conservatiever dan dat van zijn eigenzinnig vormgegeven voorganger. De verschillende carrosserievarianten zijn wel een stuk langer, maar de extra ruimte komt de inzittenden maar ten dele ten goede. Voor de inzittenden is deze Mégane dan ook geen ruimtewonder, maar met een kofferbakinhoud van 405 liter staat hij juist wel weer in de bovenste regionen van zijn segment. De Mégane is verder een goed uitgeruste compacte middenklasser met bijvoorbeeld standaard airco, maar het model is niet te betrappen op uitgesproken goede of slechte eigenschappen.

wk 25 Ren Megane 5d hatchback achter

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting is met airbags voor, opzij (zowel voor als achter) en standaard ABS, remassistent en ESP keurig in orde. Net als de tweede Mégane haalde deze derde generatie bij de botsproeven van EuroNCAP de maximale score van vijf sterren.

Motoren

Renault bood kopers een ruime keus uit viercilinder motoren, zowel benzine als diesel, waarvan enkele varianten zijn voorzien van een turbo. Het vermogen van de benzinemotoren loopt uiteen van 100 tot 250 pk, dat van de diesels bedraagt tussen de 90 en 160 pk. Het gemiddeld verbruik bedraagt in de praktijk ongeveer 7 l/100 km voor de benzineversies (met uitzondering van de topmodellen), de diesels kunnen af met nog een liter minder per 100 km.

Zeer goed

In tegenstelling tot de tweede generatie is de wegenwacht te spreken over de kwaliteit van de derde Mégane. Ze zitten goed in elkaar en de onderhoudskosten zijn laag. De wegenwacht ziet ze dan ook weinig. Bij de apk komt ook een uitgesproken positief beeld naar voren. Slechts versleten remmen vallen de keurmeesters wel eens op, maar dat is een kwestie van matig onderhoud. Een wereld van verschil met de tweede generatie die er op het gebied van betrouwbaarheid veel slechter voor stond. Renault heeft hiermee duidelijk een sprong gemaakt.

Tweedehands Renault Mégane

Wie op zoek is naar een tweedehands Renault Mégane vindt op Marktplaats bijna 1.200 exemplaren van de derde generatie. Twee derde daarvan rijdt op diesel en volgens dezelfde verhouding wordt de Mégane Estate veruit het meest aangeboden. Naast de eerdergenoemde concurrenten kunnen geïnteresseerden ook de Peugeot 308, de Citroën C4 en de Toyota Auris in overweging nemen.

wk 25 Ren Megane Estate

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam