Autoshow van Genève: De vijf grootste beloftes voor 2014

Zijn studiemodellen vooral om over te dromen, in Genève hebben de fabrikanten ook genoeg moois laten zien waar we niet zo lang op hoeven te wachten. Dit zijn de vijf grootste beloftes van de beursvloer voor komend jaar.

1. Renault Twingo

Renault Twingo

Renault Twingo

Renault toont met de nieuwe Twingo een enorme hoeveelheid lef. De Fransen grijpen terug op een aandrijvingsconcept dat in dit segment – vanwege economische redenen en veiligheid - al in de jaren zeventig is verlaten. De derde generatie Twingo heeft niet alleen achterwielaandrijving, maar de driecilinder motor ligt ook nog eens achterin. De reden is binnenruimte. Volgens Renault biedt de nieuwe Twingo hier meer van dan u gezien zijn formaat zou denken. Door de motor achterin te plaatsen, kon het passagierscompartiment verder naar voren worden uitgebreid. De kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe bodemplaat heeft Renault met Daimler gedeeld. De twee zijn een samenwerking aangegaan, waardoor de nieuwe SmartForTwo straks dezelfde configuratie heeft. Deze voor dit formaat auto's alternatieve aandrijfvorm is volgens beide fabrikanten tegenwoordig veilig dankzij de toepassing van het wakend oog van elektronica. Een systeem als ESP moet de Twingo het rijkarakter van een voorwielaandrijver geven. Verder is noemenswaardig dat de Twingo voor het eerst als vijfdeurs model is ontworpen. De motor is laag ingebouwd, zodat daarboven bagageruimte overblijft. Eind dit jaar staat de gewaagde Twingo in de showroom met keus uit drie benzinemotoren.

2. Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo

Peugeot 108

Peugeot 108

Citroën C1

Citroën C1

 
Toyota Aygo

Toyota Aygo

  Grote concurrentie voor de nieuwe Twingo komt van de Peugeot 108, de Citroën C1 en de Toyota Aygo. De tweede generatie van de drieling (ze zijn samen ontwikkeld en rollen in dezelfde fabriek van de band) staat in juli bij de dealers. De gedeelde afkomst is de twee Fransozen wel aan te zien, maar Toyota heeft dit keer voor een duidelijk eigen gezicht gekozen. Vooral het kruis op de neus springt in het oog. Het is in meerdere, contrasterende kleuren te bestellen. Ook aan de achterkant onderscheidt de Japanner zich met een meer hoekige vormgeving. In tegenstelling tot de Renault Twingo wordt deze drieling zowel in drie- als in vijfdeurs-uitvoering leverbaar. Ook hier is voorlopig alleen keus uit driecilinder benzinemotoren.

3. Mercedes S-klasse coupé

Mercedes-Benz S 500 4MATIC Coupé Edition 1 (C 217) 2013 Mooi of niet, daar wagen we ons even niet aan, maar indrukwekkend is een nieuwe S-klasse coupé per definitie. Mercedes vaart met de tweedeurs S ontwerptechnisch voor het eerst een duidelijk andere koers. Voorheen was de directe link met zijn vierdeurs broer duidelijk zichtbaar, maar deze coupé heeft een eigen gezicht. Mercedes heeft voorlopig alleen een 448 pk sterke 4,6-liter V8 bevestigd (voor de S 500 coupé), maar een onbehoorlijk sterke AMG-motor komt er ongetwijfeld ook aan in de vorm van de S63 AMG (577 pk uit een twinturbo V8). Er schijnt zelfs een S65 AMG met V12 in de planning te zitten. Zoals gebruikelijk, is de S een rijdend wonder der techniek waarin Mercedes allerlei noviteiten introduceert. Zo krijgt de auto een systeem met een naam die voor een act van Hans Klok niet zou misstaan: Magic Ride Control. Datzelfde geldt voor het effect: stelt u zich een rond de twee ton wegende auto voor die op hoge snelheid een bocht neemt, maar in het geheel niet overhelt. Comfort naar nieuwe hoogten, daar gaat het om bij de nieuwe S coupé. De magie van Mercedes kunt u vanaf deze zomer bij de dealer ondergaan.

4. Ford Focus

Ford Focus

Ford Focus

'Slechts' een facelift, maar een flinke en daarom het vermelden waard. Fords succesnummer (het op twee na best verkochte model in 2013) is voorzien van de enorme grille en de puntige koplampen die het familiegezicht al langer kenmerken. Verder zijn de motoren en het onderstel verbeterd. Ford is erop gebrand de officieuze titel als best rijdende auto in zijn segment te heroveren, nadat de nieuwe Golf die sinds zijn introductie heeft afgepakt. Heeft u meteen een goede reden om na zijn komst in de herfst even bij de dealer aan te kloppen: “Ik kom even testen of de vernieuwde Focus weer de beste wegligging in zijn klasse heeft.” Gaat helemaal goed komen, denken wij.

5. Lamborghini Huracán

Lamborghini Huracán

Lamborghini Huracán

SS19_De vijf grootste beloftes voor 2014_Lamborghini2 We gaan eruit met een klapper. De Lamborghini Huracán volgt dit jaar de tien jaar oude Gallardo op. Om de Ferrari 458 Speciale (605 pk) en de McLaren 12C (625 pk) te beconcurreren geeft Lamborghini de Huracán een 5,2-liter V10 met een vermogen van 610 pk mee. Als een toekomstige eigenaar een keer haast heeft, kan hij daarmee in 3,2 seconden naar 100 km/u sprinten om door te jakkeren naar een topsnelheid van 325 km/u. Hij moet dan wel 262.398 euro meenemen en even geduld hebben. De jaarproductie bedraagt 2.500 exemplaren, maar Lamborhhini heeft wereldwijd al meer dan 1.000 orders mogen noteren.
Lamborgini Huracán

Lamborgini Huracán

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam