Ontmoet de nieuwe Renault Scénic en Mégane Estate!

Op de Autosalon van Genève zijn het vooral de Europese automerken die met groot nieuws komen. Dat geldt dit jaar zeker voor Renault, dat de nieuwe Scénic en Mégane onthult. Hieronder kun je de eerste foto’s en feiten checken.

Renault Scénic

In 1996 was de Renault Scénic de allereerste Europese MPV op basis van een vijfdeurs broertje: de eerder uitgebrachte Mégane om precies te zijn. De Fransen hoopten twee vliegen in één klap te slaan. De Scénic moest een compacte en wendbare MPV worden, die door zijn hoge dak en uitneembare stoelen toch heel veel ruimte bood. De formule sloeg aan en inmiddels zijn we bij de vierde generatie van de ruime gezinsauto aanbeland. Renault geeft nog niet veel prijs over de nieuwste Scénic, maar duidelijk is wel hij veel uiterlijke overeenkomsten vertoont met andere recente Renaults als de Kadjar en Captur. Hij lijkt inmiddels mijlenver verwijderd van zijn voorgangers. De trouwe Scénic I, II en III, die door de jaren heen heel wat families naar school, sportclub en vakantiebestemming hebben gebracht.

Een vijfpersoons MPV volgens de nieuwste designrichting van Renault.

Een vijfpersoons MPV volgens de nieuwste designrichting van Renault.

Tweedehands Scénic?

Want trouw mag je de Renault Scénic zeker noemen. Je ziet ze regelmatig met meer dan 400.000 kilometer op de teller. Dat zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de Franse ruimtewagen. In 2013 kreeg de Scénic voor het laatst een facelift, herkenbaar aan de grille met groot Renault-logo. Hij had toen de beschikking over verschillende benzine- en dieselmotor uit de zuinige Energy-familie. Met onder meer het energiebesparende start/stop-systeem. En was leverbaar als Scénic, Grand Scénic en de iets avontuurlijkere XMod (met extra bodemvrijheid). Een degelijke tweedehands Scénic van 2013 of jonger, met nog geen ton op de teller, heb je tegenwoordig al voor een kleine 8.000 euro.

Vijf personen of maximaal 1.837 liter bagage.

Vijf personen of maximaal 1.837 liter bagage.

Renault Mégane Estate

En dan nu de nagelnieuwe Renault Mégane Estate. De stationwagen op basis van de Mégane hatchback. Op de eerste officiële foto’s, overigens van de Mégane Estate GT, vallen direct de scherpe lijnen op. De C-vormige koplampen, de typerende C-stijl net voor de achteruit, de dakrails… Ziet er allemaal erg goed uit. De GT-versie is verder herkenbaar aan de brede luchtinlaat in de voorbumber, een verchroomde uitlaatpijp en een diffuser aan de achterzijde én optionele 18-inch lichtmetalen wielen. Veel heeft Renault verder nog niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat de nieuwe Mégane Estate wordt uitgerust met 4Control-techniek. Een onderstel met vierwielbesturing dat voor een extra sportief en nauwkeurig stuurgevoel moet zorgen.

Standaard zal de nieuwe Renault Mégane Estate er vast niet zo dik uit zien als deze GT-versie.

Standaard zal de nieuwe Renault Mégane Estate er vast niet zo dik uit zien als deze GT-versie.

Tweedehands Mégane Estate

De eerste Renault Mégane werd zo’n 20 jaar geleden geïntroduceerd en volgde toen de Renault 19 op. De Mégane mag gezien worden als dé Renault van de afgelopen decennia. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, vormde hij de basis voor de grotere Scénic. En tot zijn familie behoorde bijvoorbeeld ook de Mégane RS 275 Trophy-R, die in 2014 nog de titel van snelste voorwielaangedreven productieauto op de Duitse Nordschleife veroverde. Kortom, er is een Renault Mégane voor iedereen. Als je nu op zoek gaat naar een mooie occasion kun je alle kanten op. Een Mégane Hatchback of Estate van het vorige type (2013-2016), met een kilometerstand van iets boven de ton heb je voor nog geen 10.000 euro. Klik hier voor alle tweedehands Renaults Mégane.

Voor elke wens bestaat er wel een tweedehands Mégane.

Voor elke wens bestaat er wel een tweedehands Mégane.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam