Toyota doet het weer!

Een nieuwe schone aandrijftechniek toegankelijk maken voor een grote doelgroep: Toyota deed het met de Prius. Op dit moment zijn de Japanners weer met iets bezig dat indruk kan maken, want volgend jaar introduceren ze de Fuel Cell Sedan. De auto met brandstofcel rijdt op waterstof. Toyota doet (net als vele andere merken) al jaren onderzoek naar deze vorm van aandrijving en vindt het nu dus tijd om een auto met fuel cell op de markt te zetten. Deze vorm van aandrijving is veel schoner dan de verbrandingsmotor: er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. Ook ten opzichte van de elektrische auto heeft een brandstofcelauto voordelen. Het tanken duurt immers niet een paar uur, maar ongeveer even lang als bij een benzineauto. De range van een fuel cell auto is bovendien vergelijkbaar met die van een benzine-exemplaar.

Trendsetter

Veel grote automerken hebben anno 2014 wel een hybride op de prijslijst staan, maar het was Toyota die deze technologie voor het eerst in groten getale aan de man bracht. De eerste generatie Prius was nog een vreemde eend om te zien, de tweede zag er al een stuk meer gangbaar uit en werd auto van het jaar in 2004. De markt heeft zich intussen dus flink ontwikkeld. Ook de plug-in hybrides (met stekker) wonnen recent (al dan niet door de vele belastingimpulsen) enorm aan populariteit.
Het uiterlijk is… Bijzonder. Goed teken.

Het uiterlijk is… Bijzonder. Goed teken.

Eerst Japan

Nu staat Toyota misschien dus weer aan de wieg van een nieuw aandrijvingstijdperk: ook dit nieuwe model ziet er namelijk, laten we zeggen, buitengewoon opvallend uit. En ook deze auto brengt als eerste een techniek die hoge ogen gooit naar een grote doelgroep. De eerste Toyota Fuel Cell Sedans verschijnen volgend jaar op de Japanse wegen, maar niet veel later volgen ook Europa en de Verenigde Staten. De verwachting van Toyota is dat ook de benodigde infrastructuur snel zal groeien. Het Japanse merk is immers niet het enige dat er op inzet: Mercedes, BMW en ook Hyundai lieten eerder al zien met de fuel cell aan de haal te zijn. We zijn benieuwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam