De goedkoopste auto om te rijden

Autorijden wordt steeds duurder in Nederland. De BPM is giga hoog, onze brandstof de (op twee na) duurste van de wereld en we betalen ook nog eens flinke wegenbelasting en verzekering tot slot. Ook al staat Nederland in het buitenland bekend als fietsland, we trekken er ondanks de alsmaar hogere prijzen nog steeds lustig op los in onze auto’s. Dus als je op zoek bent naar die andere, tweedehands auto om je oude, dure bak te vervangen, vind je hieronder een aantal tips.

Hou het klein

Klein is zuinig en goedkoper in wegenbelasting en verzekering. Je manoeuvreert je gemakkelijk door het Nederlandse verkeer en daarom rijdt het ook nog fijn. In de loop der jaren zijn kleine auto’s ook vollediger uitgerust, met bijvoorbeeld veiligheidspakketten als airbags en ABS. Maar ook elektrische ramen, cruise control en airconditioning zijn tegenwoordig vaak te vinden op tweedehands kleintjes.

Hybride

Wat veel mensen denken, is dat een hybride altijd wegenbelastingvrij is. Met dank aan een wetswijziging in 2013 is dat helaas niet meer het geval. Maar dat is geen reden om de hybride links te laten liggen. In tegendeel, de elektrische hulpmotor helpt het verbruik laag te houden en daarmee de portemonnee gevuld. Inmiddels bieden flink wat merken al jaren een hybride-model aan en daarom zijn ze goed vindbaar op de tweedehands markt. Audi, Volkswagen, Volvo, Honda, Lexus en zelfs Mercedes hebben hybride modellen. Maar zeg je hybride, dan denk je Toyota Prius. Dit wonder op wielen is inmiddels al veertien jaar op de markt en het eerste type heeft zich in die tijd bewezen als betrouwbare vierwieler. Dankzij het lage gewicht, met als gevolg een lage wegenbelasting, verzekeringspremie en verbruik, is dit een betaalbaar alternatief om te rijden. De Prius is tenslotte uiterst betrouwbaar en daardoor onderhoudsvriendelijk.

40 jaar en ouder

Eigenlijk is dit niet de allerbeste tip en daarom staat deze ook als laatste. Zoals algemeen bekend is belastingvrij rijden in Nederland niet meer, op een uitzondering na: de oldtimer van 40 jaar en ouder. Toegegeven, het is eigenlijk geen doen om in een oud brik dagelijks het ruime sop te kiezen. Vaak oncomfortabel, vaak onbetrouwbaar en de motoren zijn vaak ook niet de zuinigste. Maar toch is het fijn om af en toe zo’n stuk nostalgie op de meest onverwachte momenten tegen te komen op de weg. Een groot voordeel buiten de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is de lage verzekeringspremie. Er wordt tenslotte minder mee gereden en dus vormt de auto voor de verzekeringsmaatschappijen een lager risico. De afschrijving is nihil. Er kan zelfs gesteld worden dat oldtimers, indien goed onderhouden, behoorlijk waardevast of zelfs meer waard worden. Aan iedere auto van elke leeftijd moet wel eens iets vervangen worden, dus de kosten van reparaties zijn ook te overzien. Oftewel, rijd jij niet zo vaak, ben je een echte autoliefhebber en heb je al dat ongemak er voor over om anderen te vermaken? Dan rijd je het hele jaar door in je echte oldtimer. Op LPG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam