Afbeelding 1: De karakteristieke vormgeving, zijn degelijkheid en prestaties maakte de VW Beetle de meest succesvolle auto ooit.
Meest succesvolle auto ooit
Het is de auto waar Volkswagen zijn naam de danken heeft.
Het Type 1, zoals de Beetle oorspronkelijk was gedoopt, was bedoeld als auto voor de massa. Het ontwerp moest natuurlijk vooral slim en praktisch zijn, maar de ronde vormen spraken de massa ook aan. Zijn fenomenale betrouwbaarheid deed de rest. Zo werd de Volkswagen Beetle de meest succesvolle auto ooit. Hij bereidde de weg voor de internationale expansie van het merk Volkswagen met onder meer de populaire Golf, Polo en de Passat. Van de Golf zijn inmiddels meer exemplaren verkocht, maar ook die staat in de traditie van de Beetle: een betrouwbare, betaalbare auto voor een breed publiek.
Minst gestolen
Lang was het de populairste auto van het continent. Tegenwoordig is het een regelrechte exoot. In Amerika is het helemaal een collector's item. De eigenzinnige kleurstelling maakt ze uniek. Er is een enorme community van liefhebbers die elkaars exemplaar in één oogopslag herkennen. Dat maakt het lastig om een gestolen Beetle te verhandelen. Door zijn unieke vormgeving, degelijke uitvoering en de hoge inruilwaarde is de Beetle een uiterst interessante wagen voor de handel. Niettemin kiest het boevengilde in de VS liever voor iets ordinairders. Daarom staat de VW Beetle in de Top 5 van minst gestolen auto's in de VS.
Karaktervolle filmster
Het aparte geluid van de luchtgekoelde motor, de ronde vormen en de koplampen die met een beetje goede wil aan ogen doen denken. Dat zijn m aar enkele van de redenen waarom de VW Beetle meer dan eens is gecast voor een film. Het bekendst is natuurlijk zijn verschijning in als Herbie in de gelijknamige Hollywoodproductie. De opvallende rode, witte en blauwe strepen en het forse startnummer 53 maakten het beeld compleet: nummer 13 in de ranglijst van gaafste auto's uit tv-series.
Bijzonderste plantenbak
Het is niet zo maar een auto. Liefhebbers van vormgeving zijn dol op de VW Beetle. De liefde voor de vorm gaat zó ver dat het moeilijk is om afstand te doen van de auto als die niet meer rijdt. De Beetle wordt door liefhebbers over heel de wereld gekoesterd als verzamelobject. Soms met veel liefde en volop in de beschermende was in verwarmde garages. Maar een enkeling bedenkt ook een andere toepassing. Zo kreeg de VW Beetle meer dan eens een tweede leven als plantenbak. Moeilijk te geloven, misschien. Maar een overzicht van Beetles in Amerikaanse tuinen rekent af met alle scepsis. Kan het nog gekker? Ja dat kan! De Beetle is ook omgevormd tot een fauteuil. http://inthralld.com/2013/11/classic-volkswagen-beetle-re-imagined-as-a-chair/
http://theverybesttop10.com/2013/04/16/images-of-volkswagen-beetles-in-gardens/
Succesvolste herintroductie ooit
Als model mag de Beetle zijn opgevolgd door de VW Golf. Als icoon is hij hij onvervangbaar. Dat bracht Volkswagen op het idee om het model nieuw leven in te blazen. Dezelfde karakteristieke vormen, maar dan met de allermodernste techniek. Want de fabrikant van de pruttelende Beetle is tegenwoordig toonaangevend in autotechniek. Geen autofabrikant investeert méér in onderzoek en ontwikkeling. In de nieuwe Beetle zijn eigenschappen als degelijkheid, efficiëntie en lage kilometerkosten vertaald in de allermodernste technieken. De degelijkheid, prima aanschafprijs en de unieke prestaties van toen zijn nu ook vertaald in moderne veiligheidsvoorzieningen, zuinige en schone motoren. De fraaie cabriolet is populair om zijn scherpe prijs-prestatieverhouding. De kilometerprijs wordt nóg gunstiger door de hoge inruilwaarde: de vormgeving van de Beetle blijft onverminderd populair.