Volkswagen Polo zonder lekker kontje
De wagenparkstatistieken zijn nog meedogenlozer dan de jury van Holland’s Next Top Model. Wij Nederlanders houden van ronde billen! Van de 8,14 miljoen geregistreerde auto’s zijn maar liefst 4,34 miljoen stuks van het type hatchback. Meer dan foto’s zullen wij dus nooit te zien krijgen van de nieuwe Volkswagen Polo Sedan. Spijtig? Niet echt. Gek genoeg levert
Volkswagen de Golf wel nog steeds met een kont, waar dan Jetta op staat (voorheen Bora). Ook de grotere en luxere Passat kun je uiteraard als sedan kopen, maar in dat segment gaat de koper toch steeds vaker voor een stationwagon. Die carrosserievariant staat dan ook op plek twee met 1,23 miljoen stuks, ofwel ruim 15 procent van het wagenpark. Uit de cijfers van RAI Vereniging (per 31-12-2012) blijkt verder dat MPV’s en sedans beide rond de 10 procent scoren qua aandeel. Drie procent kan zomers het dak naar beneden doen, maar is dat nou veel of weinig?
Nederlandse personenauto’s naar carrosserievorm
Camel CrossPolo Trophy
Ronde billen zijn niet de enige fetisj van Nederlandse autokopers. We zijn stiekem ook dol op rollenspellen en ruige pakjes. Volkswagen kleedt de Polo met ronde billen namelijk aan als de stoerdere Crosspolo. Volvo doet hetzelfde trucje al jaren met de XC70 als avontuurlijke versie van de V70. Meestal komt het neer op zwarte beschermstukken op de deuren en bumpers, extra grondspeling en dakrails. Nu ga je de
Camel Trophy niet winnen met deze modellen, maar in ons platte land vol kunstmatige verkeersheuveltjes kun je er in de praktijk toch best veel profijt van hebben. Vierwielaandrijving is op de verruigde Audi A4 Allroad standaard, maar op auto’s als de Volvo V40 Cross Country, Citroën C4 Aircross en Renault Scénic XMod monteert de fabrikant dit optioneel of gewoon helemaal niet. Dat scheelt in de aanschafprijs, het gewicht (en daarmee de wegenbelasting) en het brandstofverbruik. Cruciale zaken in de Hollandse asfaltjungle, niet waar?
Volkswagen CrossPolo
Koning Sedan
Sedanversies van de Volkswagen Polo en Citroën C4 staan weliswaar niet in de Nederlandse prijslijsten bij gebrek aan animo, de echte topmodellen zijn nog altijd sedans. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Audi A8, BMW 7-Serie, Mercedes-Benz S-Klasse en natuurlijk de beeldschone Maserati Quattroporte. En in het superluxe segment zien we dat ook de Bentley Mulsanne en Rolls-Royce Phantom een ouderwetse kofferklep hebben. Zijn wij hier onze tijd vooruit met onze voorliefde voor hatchbacks, of hebben we geen smaak en klasse? Het woord is aan jullie!
Rolls-Royce Phantom met kofferklep