De Engelsen zetten de nieuwe Volvo XC90 tegenover een Land Rover… en kiezen de Volvo!

De Engelsen, je weet wel, de bewoners van dat eiland naast Europa, zijn doorgaans behoorlijk fier op hun binnen de eigen landsgrenzen geproduceerde vierwielers. Vooral als het op Land Rover aankomt, kunnen de Britten nogal chauvinistisch uit de hoek komen. Des te opmerkelijker dat de heren van Auto Express een nieuwe vierwielaangedreven Zweed boven hun eigen Discovery plaatsen. Dat de XC90 veel lof vergaart als het aankomt op de het design van de auto wisten we al, maar het wachten was nog op de eerste uitgebreide testritten. Kenners waren vooral benieuwd naar het gedrag van de nieuwe viercilindermotoren, zonder en in combinatie met plug-in hybride-technologie om zowel het vermogen te vergroten als de auto zuiniger te maken. Vooral dat laatste was hard nodig, want als de vorige generatie XC90 érgens om bekend stond, dan was het wel om de brandstof verslindende draaikolk die de benzinetank in z’n greep hield; om de actieradius nog enigszins acceptabel te maken werd de oude XC90 uitgerust met een reservoir van 68 liter. En wie een oude XC90 achtcilinder rijdt, kan maar beter naast een pompstation gaan wonen.

Vijf sterren

Het goede nieuws voor Volvoliefhebbers is dat de nieuwe XC90, als we althans de ijverige Britten mogen geloven, op zo’n beetje alle geteste eigenschappen excelleert. Net als de Discovery overigens, maar die moet het in het eindoordeel nog altijd doen met vier sterren. De XC90 pakt er vijf. De enige kritische punten betreffen het luidruchtige motorgeluid van de viercilinder (dat was te verwachten in een auto van 1.900 kilo, ondanks het potente 254 pk sterke vermogen van de turbomotor); het drukke touchscreen en de hoge transmissietunnel die de voetruimte van de middenpassagier achterin beperkt (wat je hiervan moet onthouden: dit is niet anders dan bij andere Volvo’s).

Geen modderworstelaar

Is de Discovery de XC90 in helemaal niets de baas? Gelukkig wel: in off road rijden. Want het is in de modder waar blijkt dat de XC90 niet is ontworpen om tegen steile wanden op te rijden, of door een onverhard modderspoor richting je boerderij te ploegen, maar om in te flaneren. De XC90 is een comfortabele gezinswagen met een ongekend luxe afwerking en een overdaad aan veiligheidsopties. De Discovery daarentegen is een auto waar de gemiddelde veearts op het Engelse platteland heel gelukkig mee zou zijn. Maar als het op afwerking en wegeigenschappen aankomt, is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om een hagelnieuw model te vergelijken met een auto die in de basis sinds 2004 niet veranderd is (in 2009 volgde de laatste facelift van de Disco).

Duur!

Is er naast het ontbreken van een lage gearing nog meer slecht nieuws? Jazeker: dat de XC90 te koop is vanaf 68.000 euro. Ik weet dat het eigenlijk niet meer mag, maar omgerekend naar de ouderwetse Hollandsche gulden is dat een bedrag van bijna 150K. Voor een gezinsauto met een viercilinder! O, hoe de tijden zijn veranderd. Enfin, voor de meesten van ons is het wachten nu op de eerste tweedehands XC90’s van de nieuwste generatie. En ook dan zal het nog tegenvallen er een aan te schaffen: XC90’s staan erom bekend hun waarde lang vast te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam