Een tweedehands auto beoordelen als een pro

Op deze foto is een uitgedroogde aandrijfashoes te zien. Ook zijn (onscherp) drie beschermhoezen van lagers in de wielophanging te zien.
Als je via Marktplaats de auto van je keuze hebt gevonden, is het tijd om deze te beoordelen. Wij geven de tips waarmee zelfs de grootste leek eenvoudig een droomauto van een kat in de zak kan onderscheiden. Veel mensen vragen zich tijdens een bezichtiging of proefrit al snel af waar ze bij het kopen van een occasion nou precies op moeten letten of ze nemen een 'expert' (bijvoorbeeld een goedbedoelend familielid) mee. Vooral bij het kopen van particulieren is het belangrijk om te weten wat je koopt; je kunt dan immers geen aanspraak maken op garantie. Maar geen nood, een kenner of een technicus hoef je beslist niet te zijn om een auto toch als een pro te kunnen beoordelen. De staat van een occasion is uit een combinatie van vele zaken af te leiden. Tips over de dynamische beoordeling van een auto lees je hier.

1. De carrosserie

Beoordeel allereerst de uiterlijke staat. Hoe staat de lak erbij? Is hij dof of gekrast? Of een auto gespoten is, kun je zien door van dichtbij langs de zijkant te kijken en te letten op spuitnevel, oneffenheden of kleurverschil. Een schade die met andere plaatdelen is gerepareerd geeft zichzelf daarnaast dikwijls prijs door ongelijke naden tussen die plaatdelen. Versleten remschijven zijn goed te beoordelen door met je vingers door de openingen in de wielen te voelen hoe dik de opstaande roestrand op de schijven is. Roest geeft zich prijs door blaasjes in de kleur van de lak waaronder de corrosie al welig tiert, zoals bij een enorme ijsberg alleen het topje sneaky boven het water uitsteekt. Bij vrijwel iedere auto zijn de wielkasten hier gevoelig voor, omdat vuil zich achter de wielkastranden ophoopt en daar vocht aantrekt. Voel daarom met je vingers of de wielkastranden schoon zijn. Dat betekent goed nieuws voor de mate waarin de eigenaar zijn auto heeft verzorgd. Let vervolgens op wielen en banden. Is een wiel beschadigd door stoepranden, bekijk dan zeker ook zorgvuldig de staat van de zijkant van de banden. Let ook op vocht in de koplampen of zelfs door steenslag beschadigde exemplaren. De achterste uitlaatdemper is het meest roestgevoelig, doordat condens hierin als laatste verdampt. Het loont om voor een indruk van de staat hiervan even op de knieën te gaan.
Roest begint bijna onzichtbaar met kleine blaasjes onder de lak. Om dit te zien moet je er echt met je neus op staan en de auto vooral droog bekijken.

Roest begint bijna onzichtbaar met kleine blaasjes onder de lak. Om dit te zien moet je er echt met je neus op staan en de auto vooral droog bekijken.

Mis je de roestblaasjes bij de bezichtiging, dan zit je een (half) jaar later hier mee.

Mis je de roestblaasjes bij de bezichtiging, dan zit je een (half) jaar later hier mee.

2. Het interieur

Zitten de originele matten en het onderhoudsboekje er nog in? Zijn de pedaalrubbers, de pookknop of de stuurwielrand versleten? Al deze zaken vertellen iets over de kilometerstand en/of de leeftijd van een auto. Zo is een beschadigde instapzijde van de bestuurdersstoel bij een lage kilometerstand geen goed teken. Het instrumentarium heeft een keur aan controlelampjes. Brandt er een, pak dan het onderhoudsboekje om te kijken waar het om gaat, maar een veeg teken is het sowieso. Het duidt op een nalatige eigenaar.

3. De onderkant

Uiteraard is een brug (is er een doe het zelf-garage in de buurt?) of een professionele krik ideaal om onder een auto te kijken, maar noodzakelijk is het niet. Door je arm eronder te steken en lukraak wat foto's te schieten krijg je een aardige indruk. Als nieuw zal het er hier nooit uitzien en roest op zware metalen delen is na verloop van tijd normaal, maar er zijn wat zaken waar je ook hier op kunt letten. Is het bijvoorbeeld overmatig vochtig aan de onderkant van de motor en/of de versnellingsbak, dan is dat genoeg reden om voor een nadere inspectie wel die brug op te zoeken. Verder worden de aandrijfassen tegen vuil en vocht beschermd door rubber hoezen, of manchetten. Die moeten dicht zijn. Ook lagers in de wielophanging hebben dergelijke hoezen, waarvoor hetzelfde geldt.
De dorpels zijn bij veel auto's roestgevoelig. Hier zijn ze beschermd door kunststof delen die roest aan het zicht kunnen onttrekken. Is er reden om te denken dat de auto roest heeft (leeftijd, algehele staat), dan moet hij absoluut met de billen bloot op de brug.

De dorpels zijn bij veel auto's roestgevoelig. Hier zijn ze beschermd door kunststof delen die roest aan het zicht kunnen onttrekken. Is er reden om te denken dat de auto roest heeft (leeftijd, algehele staat), dan moet hij absoluut met de billen bloot op de brug.

Op deze foto is een uitgedroogde aandrijfashoes te zien. Ook zijn (onscherp) drie beschermhoezen van lagers in de wielophanging te zien.

Op deze foto is een uitgedroogde aandrijfashoes te zien. Ook zijn (onscherp) drie beschermhoezen van lagers in de wielophanging te zien.

4. Onder de motorkap

Zelfs onder de motorkap kan een leek een goede indruk van een tweedehands auto krijgen. Controleer op aanwijzingen (kaartjes, notities met stift op het kunststof deel van het ventilatorhuis) wanneer de laatste oliewissel is geweest en of de eventueel aanwezige distributieriem is vervangen. Daarnaast kun je rubber delen (zoals slangen, aandrijfriemen) gemakkelijk op hun kwaliteit (uitdroging geeft haarscheurtjes) beoordelen. Vloeistofniveaus Onder de motorkap zitten vele vloeistofreservoirs. Die moeten allemaal tussen 'Min' en 'Max' zitten. Koelvloeistof heeft verschillende kleuren (bijvoorbeeld rood, blauw of groen) om het te kunnen onderscheiden. Zit er vettige smurrie onder de koelvloeistofdop, dan kan dit duiden op olie in het koelwater wat weer een aanwijzing is voor een defecte koppakking. Mayonaise-achtige aanslag onder de olievuldop duidt op veel korte ritten (slecht voor de techniek) of een gescheurde cilinderkop. Harde zwarte aanslag duidt op zwaar vervuilde olie die de olieleidingen kan verstoppen. Het gevolg: slechte smering en uiteindelijk motorschade. Tussen het kleppendeksel (het bovenste gedeelte van de motor) en het motorblok zit een afdichting die mag 'zweten' (vochtig van olie mag zijn), maar als de olie als zodanig herkenbaar is, is er een groter lek.
Loop je tegen een dergelijk vervuilde olievuldop aan, dan kun je de auto beter laten staan.

Loop je tegen een dergelijk vervuilde olievuldop aan, dan kun je de auto beter laten staan.

Hetzelfde geldt voor een met vettige smurrie vervuilde vuldop van het koelwaterreservoir.

Hetzelfde geldt voor een met vettige smurrie vervuilde vuldop van het koelwaterreservoir.

Vertrouwt u ondanks deze wegwijzer toch niet op uw eigen oordeel, laat dan een onafhankelijke instantie uw potentiële aankoop van tevoren keuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam