1. De carrosserie
Beoordeel allereerst de uiterlijke staat. Hoe staat de lak erbij? Is hij dof of gekrast? Of een auto gespoten is, kun je zien door van dichtbij langs de zijkant te kijken en te letten op spuitnevel, oneffenheden of kleurverschil. Een schade die met andere plaatdelen is gerepareerd geeft zichzelf daarnaast dikwijls prijs door ongelijke naden tussen die plaatdelen. Versleten remschijven zijn goed te beoordelen door met je vingers door de openingen in de wielen te voelen hoe dik de opstaande roestrand op de schijven is. Roest geeft zich prijs door blaasjes in de kleur van de lak waaronder de corrosie al welig tiert, zoals bij een enorme ijsberg alleen het topje sneaky boven het water uitsteekt. Bij vrijwel iedere auto zijn de wielkasten hier gevoelig voor, omdat vuil zich achter de wielkastranden ophoopt en daar vocht aantrekt. Voel daarom met je vingers of de wielkastranden schoon zijn. Dat betekent goed nieuws voor de mate waarin de eigenaar zijn auto heeft verzorgd. Let vervolgens op wielen en banden. Is een wiel beschadigd door stoepranden, bekijk dan zeker ook zorgvuldig de staat van de zijkant van de banden. Let ook op vocht in de koplampen of zelfs door steenslag beschadigde exemplaren. De achterste uitlaatdemper is het meest roestgevoelig, doordat condens hierin als laatste verdampt. Het loont om voor een indruk van de staat hiervan even op de knieën te gaan.
Roest begint bijna onzichtbaar met kleine blaasjes onder de lak. Om dit te zien moet je er echt met je neus op staan en de auto vooral droog bekijken.
2. Het interieur
Zitten de originele matten en het onderhoudsboekje er nog in? Zijn de pedaalrubbers, de pookknop of de stuurwielrand versleten? Al deze zaken vertellen iets over de kilometerstand en/of de leeftijd van een auto. Zo is een beschadigde instapzijde van de bestuurdersstoel bij een lage kilometerstand geen goed teken. Het instrumentarium heeft een keur aan controlelampjes. Brandt er een, pak dan het onderhoudsboekje om te kijken waar het om gaat, maar een veeg teken is het sowieso. Het duidt op een nalatige eigenaar.3. De onderkant
Uiteraard is een brug (is er een doe het zelf-garage in de buurt?) of een professionele krik ideaal om onder een auto te kijken, maar noodzakelijk is het niet. Door je arm eronder te steken en lukraak wat foto's te schieten krijg je een aardige indruk. Als nieuw zal het er hier nooit uitzien en roest op zware metalen delen is na verloop van tijd normaal, maar er zijn wat zaken waar je ook hier op kunt letten. Is het bijvoorbeeld overmatig vochtig aan de onderkant van de motor en/of de versnellingsbak, dan is dat genoeg reden om voor een nadere inspectie wel die brug op te zoeken. Verder worden de aandrijfassen tegen vuil en vocht beschermd door rubber hoezen, of manchetten. Die moeten dicht zijn. Ook lagers in de wielophanging hebben dergelijke hoezen, waarvoor hetzelfde geldt.
De dorpels zijn bij veel auto's roestgevoelig. Hier zijn ze beschermd door kunststof delen die roest aan het zicht kunnen onttrekken. Is er reden om te denken dat de auto roest heeft (leeftijd, algehele staat), dan moet hij absoluut met de billen bloot op de brug.

Op deze foto is een uitgedroogde aandrijfashoes te zien. Ook zijn (onscherp) drie beschermhoezen van lagers in de wielophanging te zien.