Een youngtimer als tweedehands auto wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Kies je voor een exotische sportauto, dan profiteer je maximaal van het belastingvoordeel dat rijden met een youngtimer biedt.
Youngtimers zijn auto's vanaf vijftien jaar oud. Mits zakelijk gereden, geniet de eigenaar van deze categorie auto's enkele belastingvoordelen en laat nou net het aantal zelfstandigen enorm zijn toegenomen. Het CBS maakte afgelopen maand bekend dat het aantal eenpersoonsbedrijven in de grote steden de afgelopen tien jaar verdubbeld is. Maar vlak ook de rest van ons land bij deze ontwikkeling niet uit, want daarin bedraagt de stijging over de periode 2007-2017 nog steeds 79%.
------
Bekijk alle youngtimers op Marktplaats.
-------
Tweedehands droomauto's
Een ondernemer mag de fiscale bijtelling van een minimaal vijftien jaar oude auto rekenen over 32% (per 1 januari 2017, het was 35%) van de
dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. Daarnaast mag hij/zij alle kosten met betrekking tot de auto aftrekken van het belastbaar inkomen. Vooral bij auto's met hoge nieuwprijzen en grote (lees: onzuinige) motoren loopt het voordeel hierbij op. Dit maakt dat je voor de kosten van een doorsnee
Volkswagen Golf als ondernemer ineens van een dikke
Mercedes S-klasse, een
Porsche of een andere, oorspronkelijk peperdure auto kunt genieten. Vandaar dat we als voorbeeld bij dit verhaal eens een kijkje hebben genomen bij exclusieve tweedehands droomauto's op Marktplaats die aan bovengenoemde kenmerken voldoen.
Alleen al vanwege zijn opvallende achterlichten is deze Maserati 3200 GT (1998-2001) een bijzondere verschijning en een potentieel verzamelobject. De boemerangvormige lichtunits zijn hét stijlkenmerk van de door Giorgietto Giugiaro ontworpen opvolger van de Maserati Shamal. Maserati wilde met de al na minder dan vier jaar te introduceren opvolger, de Maserati Coupé (ook bekend als de 4200 GT), de markt in Amerika op. Volgens de wegenverkeerswet daar waren de karakteristieke achterlichten echter te klein, waardoor Maserati zich genoodzaakt zag ze door grotere, anoniem ogende exemplaren te vervangen.
Dit unieke stijlkenmerk en het lage productieaantal (4.795 exemplaren) van de 3200 GT zijn belangrijke ingrediënten voor een toekomst als waardevolle klassieker, waardoor zelfs de afschrijving een positieve invloed kan hebben (lees: waardevermeerdering, mits het juiste onderhoud wordt uitgevoerd en als je er niet teveel kilometers bij op zet). De 3.2 V8 biturbomotor met 368 pk is de laatste ontwikkeling van de versie die ook in de Maserati Quattroporte dienst heeft gedaan en zich daardoor ruimschoots bewezen heeft.
Wie in plaats van Italiaans machismo liever gaat voor Britse flair, komt bijvoorbeeld bij de Jaguar XK (1996-2005) uit. Dit exemplaar is een voorbeeld van de meest sportieve uitvoering, de Jaguar XKR die van 1998 tot 2002 is gebouwd. Alle versies van de XK hebben een V8, maar bij de XKR is op de 4,2-literversie een compressor geschroefd om het vermogen met bijna 100 pk te verhogen tot 396 pk. Andere voor de XKR unieke kenmerken zijn een sportiever onderstel, een achterspoiler, een grille van gaaswerk en grotere aluminium wielen. Met een productie van ruim 9.600 stuks valt ook de XKR onder de zeer exclusieve auto's.
De vijfde generatie van de all American sportscar is gebouwd van 1997 tot 2004. Bijzonder aan de Corvette C5 (zie ook openingsfoto) is dat hij in tegenstelling tot de drie voorgaande generaties compleet nieuw ontwikkeld is. Voor zowel het chassis, de aandrijflijn (motor en versnellingsbak) als het ontwerp startte Chevrolet met een leeg vel papier. De Amerikanen namen meteen de moeite om de gebruikte materialen en de algehele kwaliteit naar een hoger niveau te tillen.
Al deze kenmerken droegen ongetwijfeld bij aan het feit dat de Corvette in 1998 tot Auto van het Jaar in Amerika is gekozen. Net als bij de Maserati en de Jaguar is bij de Chevrolet een V8 de enige motorvariant, maar met een inhoud van 5,7 liter heeft de Amerikaan de grootste longinhoud. Desondanks legt hij het op het gebied van motorvermogen (355 pk) af tegen zijn Europese tegenstrevers. Het past helemaal bij het Amerikaanse model, waar auto's mede vanwege de langzamere maximumsnelheden meer op trekkracht dan op vermogen zijn ontwikkeld. Net als de Jaguar is de Chevy ook als cabriolet verkrijgbaar.