Een hybride als occasion. Is dat een interessante optie? Maar natuurlijk!
De hybride auto is inmiddels een aardig tijdje onder ons. In de jaren 90 toonden veel autofabrikanten smet studiemodellen hun visie op aandrijflijnen met zowel een verbrandings- als elektromotor. De eerste in serie geproduceerde hybride auto was de Toyota Prius in 1997. Toen werd de techniek nog met argusogen bekeken, want milieuvriendelijk rijden was nog niet salonfähig. Tegenwoordig is dat heel anders. Sterker nog: het is niet eens hip meer. Het is gewoon een type auto waar je prima mee voor de dag kunt komen.
Het nadeel is dat hybride-techniek behoorlijk prijzig is. Dat is op zich logisch, want de aandrijflijn is gecompliceerder. Gelukkig is er ook een grote occasionmarkt van hybrides. Op het moment van schrijven staan er op Marktplaats meer dan 2.700 auto's met een deels of geheel elektrische aandrijflijn. Naast het feit dat het mogelijk is om zuinig te rijden heeft een hybride auto nog een groot voordeel, namelijk de standaarduitrusting. Hybride modellen zijn vaak behoorlijk compleet. Zo zijn bijna alle hybrides uitgerust met een automaat, airconditioning en elektrische ramen rondom. Daarom besteden we vandaag aandacht aan de voordeligere manieren om hybride te kunnen rijden. We beginnen bij de goedkoopste hybride van Nederland en kijken tot een budget van 20.000 euro wat er zoal te verkrijgen is.
Honda Civic IMA
Wil je zo voordelig mogelijk hybride rijden, dan ben je aangewezen op deze
Honda Civic. Toyota was weliswaar de eerste met een hybride,
Honda volgde in 1999 met de Insight IMA en enkele jaren later met de Civic IMA. IMA staat voor
Integrated Motor Assist. Dit houdt in dat deze Civic een zogenaamde 'mild hybrid' is: de elektrische motor ondersteunt de verbrandingsmotor bij het starten en wegrijden en de accu laadt zichzelf op met de energie die vrijkomt bij het remmen. De Civic IMA kan dus niet geheel elektrisch rijden. Het voordeel is dat de auto minder gecompliceerde techniek heeft. Deze zilvergrijze Civic is niet spannend, maar wel erg keurig. Lichtmetalen velgen, automatische airco en stoelverwarming zitten er allemaal op. De auto komt uit 2005 en heeft iets meer dan 161.000 kilometer gelopen. De vraagprijs is 1.995 euro.
Toyota Prius THSD
Uiteraard moet het origineel ook vermeld worden. De eerste generatie van deze Prius is lastig te vinden (want destijds minder populair), maar de tweede generatie is goed vertegenwoordigd op Marktplaats. In tegenstelling tot de Civic IMA is de Prius een 'full hybrid'. Dit houdt in dat de elektromotor - bij lage snelheid - ook zelfstandig kan opereren. Dit komt omdat de elektromotor en diens accu's een stuk groter zijn. Deze Prius heeft 133.000 kilometer afgelegd sinds 2005 en moet 5.700 euro kosten.
Lexus CT200h
Per generatie wordt de Prius succesvoller, getuige de verkoopcijfers. Dat leidde er mede toe dat het premiummerk van Toyota,
Lexus, zijn eigen variant kreeg. Hoewel de auto er totaal anders uitziet, is deze
Lexus CT200h technisch gezien precies hetzelfde. Het verschil zit hem in het stoerdere koetswerk en het luxueuzere interieur. Deze CT200h is erg compleet aangekleed met lederen bekleding, lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem. De auto komt uit 2012 en heeft sindsdien iets meer dan 141.000 kilometer gereden. Voor 11.900 euro rijd je in een premium hybride.
Chevrolet Volt
Toen General Motors het financieel moeilijk had tijdens de kredietcrisis van enkele jaren geleden, kreeg GM staatssteun op voorwaarde dat het bedrijf meer vernieuwende en milieuvriendelijke techniek ging gebruiken. Het resultaat was de
Chevrolet Volt, een zogenaamde plug-in hybride. In principe komt de layout overeen met die van een Prius, dus een elektromotor en benzinemotor naast elkaar. De Volt heeft daarnaast een stekker om de accu's op te laden. Dit exemplaar komt uit 2013 en moet 14.399 euro kosten. De
Chevrolet Volt had ook een Europees zustermodel, de
Opel Ampera. Op een paar details na (grille, velgen, bekleding) zijn deze auto's identiek.
Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid
Een van de redenen waarom de Prius populair werd, was vanwege het herkenbare uiterlijk. Ook voor de Lexus CT200h en Chevrolet Volt geldt dat: het zijn altijd hybrides. Bij de
Volkswagen Jetta Hybrid is dat niet het geval. Deze ziet er niet anders uit dan een gewone Jetta, op de grille na. Mocht je wel een hybride willen rijden maar niet direct een statement willen maken, dan is dit een uitstekende keuze. In de Highline uitvoering kom je in deze Jetta overigens niets te kort: mooie velgen, automatische airco, lederen bekleding, schuifdak en xenon-verlichting zitten allemaal bij de prijs van 15.990 euro inbegrepen. Dat is voor een auto uit 2013 met 72.000 kilometer op de klok best een aardige prijs.
Peugeot 508 Hybrid 4
Peugeot had zijn eigen invulling van het begrip hybride. Ten eerste gebruikt Peugeot een dieselmotor, iets wat alleen sommige Europese automerken als Audi en Volvo overgenomen hebben. Het meest bijzondere is de plaatsing van de motoren. De verbrandingsmotor bevindt zich voor, maar de elektromotor ligt op de achteras. Hiermee drijft de elektromotor de achterwielen aan en maakt daarmee van deze 508 een heuse vierwielaandrijver. Deze lichtblauwe
508 komt uit 2012 en heeft 75.000 km op de klok staan. De vraagprijs ligt met 19.500 euro weer een stukje hoger, maar je krijgt wel veel waar voor je geld: 200 pk, lederen bekleding, navigatiesysteem, xenon koplampen, winterbanden en automatische airco in maar liefst vier zones.
Kortom, met een budget van 2.000 tot 20.000 euro is er een enorme keuze aan hybride occasions die met gemak nog jaren mee kunnen. Maak gebruik van de filters in de zoekmachine van Marktplaats en je zult ook zien dat er veel exemplaren zijn met een rijke uitrusting, waarmee je ongegeneerd kunt genieten.
Op zoek naar een gebruikte Toyota Prius? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.