Voor velen is het een belofte voor later: een cabriolet. Als de financiën het even toelaten komt er zo'n open auto. Het zijn auto's die voornamelijk de emotie aanspreken; rationeel is de keuze voor een open auto moeilijk te verantwoorden. Cabrio's hebben de naam nogal prijzig te zijn en immens onpraktisch. Daarom wordt een cabriolet vaak ingezet als tweede of derde auto. Maar dit is niet altijd nodig. Er zijn immers veel cabrio's die goed dagelijks inzetbaar zijn. Hieronder vijf voorbeelden van zulke auto's die we op Marktplaats hebben gevonden.
We beginnen met 5.000 euro en verhogen het budget per auto ook steeds met 5.000 euro. Het zijn allemaal uitvoeringen met basismotor, een vierzits cabriolet nodigt toch niet uit tot lekker sturen (vanwege het hoge gewicht en de minder stijve koets). Bijkomend voordeel is dat zo de kosten voor brandstof, verzekering en wegenbelasting ook wat lager liggen. In vergelijking met de auto's waarop ze gebaseerd zijn, lever je iets in qua ruimte. Maar al deze modellen zijn wel prima als eerste (en enige) auto te gebruiken.
Renault Mégane CC 1.6 16v Authentique Comfort
Eén van de meest succesvolle cabrio's van het vorige decennium is deze
Renault Mégane CC. Deze bij Karmann gebouwde Mégane had een inklapbare hardtop in plaats van een stoffen kap. Leuk detail was dat het dak van glas was. Zelfs met gesloten kap kon je naar boven (en buiten) kijken. Het voordeel van deze auto is dat het 'gewoon' een Renault Mégane is. De 1.6 is relatief zuinig en je kan er met twee volwassenen en twee kinderen in zitten. De bagageruimte is met 490 liter zelfs erg ruim te noemen. Dit zwarte exemplaar komt uit 2004 en heeft iets meer dan 95.000 km gelopen. De vraagprijs is 4.995 euro.
Volkswagen Eos 1.6 FSI
Het succes van de Mégane CC was de heren bij Volkswagen niet ontgaan. In 2006 kwam het Duitse merk op de proppen met de
Eos. Technisch gezien was de auto gebaseerd op de
Golf en de achterkant had trekjes van de
Passat. Het driedelige dak in- of uitklappen is een waar spektakelstuk. Net als bovenstaande Mégane is dit de standaarduitvoering. Maar deze is met automatische airconditioning, navigatiesysteem, lichtmetalen velgen en cruise control voldoende compleet. Het is wel een beetje een saaie kleurstelling: donkergrijze lak met lichtgrijs interieur. Voordeel is dat je niemand ermee tegen het hoofd zult stoten. De kilometerstand bedraagt iets minder dan 90.000. De auto komt uit 2007 en moet 9.750 euro kosten.
BMW 118i Cabriolet Executive
Een stapje hoger vinden we deze
BMW 1-serie. In tegenstelling tot de Eos en de Mégane heeft deze een stoffen kap. De 1-serie is de rijdersauto in zijn klasse. Mede dankzij de achterwielaandrijving heeft de auto een fijne balans. Afgaand op de naam denk je dat er een 1.8 motor in zit, maar het is een 2-liter motor met 143 pk. Standaard waren het behoorlijk kaal uitgevoerde auto's, dus is het zaak om te controleren of alles erop zit wat je wenst. Dit exemplaar heeft lederen bekleding, automatische airco, navigatie, stoelverwarming en xenon koplampen. Deze 118i komt uit 2009 en heeft iets minder dan 65.000 km op de klok staan. De auto staat te koop voor 14.900 euro.
Saab 9-3 1.8t Linear
De vierzits cabriolet is niet uitgevonden door
Saab, maar de Zweden hebben dit segment wel gedefinieerd. Al sinds 1986 was de open variant van de 900 een zeer belangrijke auto voor het Zweedse merk. Saab heeft het uiteindelijk niet gered, maar aan de
9-3 Cabriolet kan dat niet gelegen hebben, want deze auto was destijds marktleider in zijn segment. Ten opzichte van bovenstaande auto's is de Saab een maatje groter. Dat uit zich ook in het gewicht (1.580 kg) en daarmee in het verbruik (ongeveer 1 op 10). Bij de Saab is de naam van de motor eveneens misleidend, want hier doet geen 1.8 maar een 2.0 het werk. Dit zwarte exemplaar is compleet uitgerust met navigatie, halflederen bekleding, 17 inch lichtmetalen velgen en verwarmde buitenspiegels. Deze Saab komt uit 2008 en heeft er net iets minder dan 80.000 km op zitten. De vraagprijs voor dit alles is 18.900 euro.
Opel Cascada 1.4 Turbo
Een van de meest onderschatte auto's van dit segment. De auto is gebaseerd op de
Astra en
Insignia; het interieur en de wielbasis zijn 'van' de Astra terwijl gedeeltes van de aandrijflijn en onderstel weer afkomstig zijn van de Insignia. Mede dankzij de stoffen kap zijn de lijnen zeer fraai te noemen. Een stoffen kap neemt nu eenmaal minder ruimte in dan een metalen klapdak. De motor is 'slechts' een 1.4, maar dankzij de turbo levert deze een adequate 140 pk. Geen strepentrekker, maar in het dagelijks verkeer meer dan voldoende. Dit exemplaar is voldoende luxe, alhoewel lederen bekleding ontbreekt. In plaats daarvan zitten er met stof beklede sportstoelen in met oranje stiksels. Ook de enorme 20 inch velgen dragen bij aan de visuele feestvreugde. Deze
Cascada komt uit 2013 en heeft sindsdien nog geen 15.000 km afgelegd. De verkoper wil er graag 24.500 euro voor hebben. Scheelt toch ruim 10.000 euro ten opzichte van een nieuw exemplaar.
Op zoek naar een gebruikte Opel Cascada? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.