Vijf betaalbare zevenzitters

Hoe veranderlijk de automarkt kan zijn, wordt aangetoond door de midi-MPV. In de jaren 80 en 90 reden we allemaal in een Opel Kadett. Wilde je een maatje groter ging je bijvoorbeeld voor de Ford Sierra en als dat niet genoeg was kon je plaatsnemen in een Volvo 740. Had je een gezin, dan was een stationwagonvariant van die auto's een optie. De Renault Scénic, geïntroduceerd in 1996, was de eerste echte midi-MPV, na wat experimenten met de - iets grotere - Nissan Prairie en Honda Shuttle. Zo'n tien, vijftien jaar lang is dit een zeer belangrijk autotype geweest in Europa. De midi-variant van een Multi Purpose Vehicle heeft als basis meestal een C-segment auto (Mégane, Astra, Corolla). Met name de hoge zit en het flexibele interieur waren een reden voor de populariteit van de MPV. De populariteit van de midi-MPV is de laatste jaren echter flink afgenomen, mede door de komst van compacte SUV's als de Kia Sportage, Nissan Qashqai en Mazda CX-5. Oké, de midi-MPV ontbeert het stoere voorkomen van een SUV en de dynamiek van een vlotte stationwagon. Maar het zijn wel erg praktische auto's, zeker de zevenzitsvarianten. Een voordeel van de afname in belangstelling is dat je uitstekende deals kunt vinden. We zochten op Marktplaats met een budget van 15.000 euro naar tweedehands midi-MPV's en kwamen de volgende vijf zevenzitters tegen:

Opel Zafira

Dit is eigenlijk de eerste nagel aan de doodskist geweest voor fullsize MPV's, zoals de Renault Espace en de Chrysler Voyager. Ja, er waren al midi-MPV's, maar dat waren allemaal vijfzitters. De Opel Zafira was de eerste met zeven zitplaatsen. Twee voorstoelen, een achterbank en twee opklapbare stoelen achterin. Deze 'Flex'-stoelen werden uiteindelijk de standaard in dit segment. Sterker nog, Volkswagen had al bijna een midi-MPV klaar, maar omdat aartsrivaal Opel de zevenzits Zafira introduceerde, ging VW terug naar de tekentafel. Deze Zafira komt uit 2013 en is van het huidige type. Dit betekent dat je niet in een 'oud' model rijdt. De kilometerstand is iets meer dan 115.000 km. Voor 13.900 euro staat deze Zafira in je garage. opel-zafira-zwart-voorkant

Renault Grand Scénic Parisienne

Renault bouwt al sinds jaar en dag familieauto's in allerlei soorten en maten. De Scénic is de hardloper in het gamma. Deze Grand Scénic heeft zeven zitplaatsen: dit was vreemd genoeg niet standaard op alle Grand Scénics. De motor is nog een ouderwetse 1.6, zonder turbo. De prestaties laten zich omschrijven als adequaat. Maar daar gaat het niet om in dit segment. Veel ruimte, een flexibel interieur, aangename uitrusting: het is allemaal aanwezig. Dit exemplaar heeft nog geen 80.000 km op de klok staan, komt uit 2012 en verwisselt van eigenaar voor 13.500 euro. renault-scenic-zilver-voorkant

Chevrolet Orlando LS 1.8

Onbekend maakt onbemind. En dat is in het geval van de Chevrolet Orlando niet terecht. Het is niet de meest dynamische auto in zijn klasse, noch de zuinigste of meest luxe. Het is gewoon een ruime auto met prima rijeigenschappen voor een scherpe prijs. Deze 1.8 LS heeft alles wat je in een MPV verwacht (zeven stoelen, airco, ESP, middenarmsteun voor en een radio). De kilometerstand staat op 95.000. Het meest aangename van dit exemplaar is de prijs. Voor 10.500 euro krijg je de sleutels van een prima gezinsauto. Niets meer en niets minder. chevrolet-orlando-grijs-voorkant

Toyota Verso 1.8 VVT Linea Luna

In 2002 kwam Toyota met een midi-MPV voor vijf personen, de Corolla Verso. In 2004 kwam de tweede generatie al op de markt, die het zonder de naam 'Corolla' moest doen. Toyota's staan bekend om hun betrouwbaarheid en de Verso is geen uitzondering. Ook dit is niet de meest spannende auto aller tijden, maar het is wel uitstekend vervoer voor vijf tot zeven personen. Dit exemplaar komt uit 2010 en heeft de 140 pk sterke 1.8 motor in combinatie met de luxe Linea Luna-uitrusting. De kilometerstand bedraagt slechts iets meer dan 40.000 km. De vraagprijs is met 14.950 euro niet heel erg laag, maar de auto ziet er nog wel erg netjes uit. toyota-vers-zilver-grijs-voorkant

Ford Grand C-Max 1.6 TI-VCT Trend

Ook Ford was relatief laat met de introductie van een zevenzits MPV. De reguliere C-Max was er al in 2004, de zevenzitter kwam pas een generatie later, in 2010. De Ford C-Max staat bekend als de meest dynamische midi-MPV en die reputatie is terecht. Bij het nemen van een klaverblad merk je dat de koets aanmerkelijk stabieler is dan bij concurrenten, zonder daarbij oncomfortabel te zijn. De Grand C-Max op de afbeelding heeft een 1.6 motor, zonder turbo. Dus verwacht ook hier geen grootse prestaties. Verder merk je aan alles dat de Grand C-Max een moderne auto is: USB-aansluiting en een navigatiesysteem zitten er gewoon op. Deze Grand C-Max uit 2012 heeft iets meer dan 90.000 km gelopen en mag voor 14.895 euro mee naar huis. ford-grand-c-mac-zwart-voorkant Op zoek naar een (midi-)MPV? Klik dan hier voor het aanbod op marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam