De nachten worden kouder en langer. De feestdagen zijn weer begonnen en de foute kerstliedjes worden non-stop op SkyRadio gedraaid. Kortom, het is weer winter. Dat betekent dat de wintersport er ook aan zit te komen. Maar wat maakt eigenlijk een goede wintersportauto? En is deze er ook voor een beperkt budget?
Een goede wintersportauto moet aan een aantal eisen voldoen. Ten eerste heb je lekker wat ruimte nodig. Het liefst met de mogelijkheid voor een dakkoffer. Een stationwagon is daarom een mooi uitgangspunt. Een rijke uitrusting is ook erg welkom. Zowel wat betreft comfort (lederen bekleding en/of stoelverwarming, navigatie, climate control) als veiligheid (vierwielaandrijving, ESP) is het wel zo prettig om een complete auto te hebben tijdens lange vakantieritten. Daarnaast is een goed presterende motor gewenst. Zo kun je niet alleen moeiteloos hogere snelheden halen op de Duitse
Autobahn, ook bergpassen zijn dan een minder grote uitdaging. Met deze eisen kom je traditioneel uit bij Mercedes-Benz, BMW en met name Audi, maar voor vandaag slaan we De Duitse Drie over en kijken we naar wat interessante alternatieven.
Misschien is deze
Volvo wel het prototype wintersportmobiel. De Volvo combineert kwaliteiten als zitcomfort, uitrusting, rijcomfort en bruikbaarheid perfect. De XC70 beschikt standaard over vierwielaandrijving. Hoewel dit model een betrekkelijk hoge zit heeft, is het nog geen terreinauto. Dit exemplaar komt uit 2005 en heeft 160.000 km gelopen. De vraagprijs is 7.650 euro.
Deze Subaru Legacy Outback lijkt volgens hetzelfde recept gebouwd te zijn als de Volvo hierboven en dat klopt deels. Net als de XC70 is de Outback een stationwagon die iets hoger op zijn poten staat met grote plastic bumpers die lekker robuust ogen. De techniek wijkt wel behoorlijk af. In plaats van een vijfcilinder lijnmotor heeft de Subaru een zescilinder boxermotor. De enige andere autofabrikant die dat heeft is Porsche (met de 911). In tegenstelling tot de Volvo heeft deze
Subaru permanente vierwielaandrijving. Deze Legacy heeft in acht jaar tijd 132.000 km afgelegd en mag voor 14.950 euro mee.
In plaats van iets hoger op de wielen kijken we nu naar iets lager op de wielen. De Alfa Romeo 159 werd door de
Alfisti niet direct warm onthaald. Het is misschien niet de beste
Alfa Romeo, maar nog steeds een heel goede auto. Deze 159 is relatief ruim en behoorlijk comfortabel. Wat dat betreft is de 159 een betere wintersportauto dan de 156. De 159 was ook leverbaar met Q4-vierwielaandrijving om het af te maken. Het enige nadeel is dat de auto relatief zwaar is en daardoor wel een slokje lust. Dit exemplaar uit 2006 heeft al 240.000 op de klok staan, maar ziet er nog steeds zeer verzorgd uit. De vraagprijs is 8.995 euro.
Nuchter beschouwd is dit de beste keuze die je kunt maken. De Skoda Superb heeft niet de chique uitstraling van een Volvo of de sportiviteit van een Alfa Romeo. Maar daar staan een paar ijzersterke argumenten tegenover: een enorme lading ruimte (het is veruit de grootste auto van dit overzicht) en
value for money. Deze Superb is voorzien van xenon koplampen, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, automaat, climate control en stoelverwarming. De auto komt uit 2010 en heeft anderhalve ton gelopen. Voor 13.990 euro verwisselt dit slagschip van eigenaar.
Dit is de snelste auto uit het rijtje. De Saab 9-3 Aero had in het begin van zijn carrière een 2-liter turbomotor met 210 pk. Dit werd later een 2.8 V6 met 250 pk, zoals in het vooronder van dit exemplaar ligt. Daarmee is de Saab 9-3 erg vlot te noemen. Daarnaast zijn de Aero-uitvoeringen van
Saab lekker compleet. Met name de sportstoelen zijn geweldig comfortabel voor lange afstanden. Deze Saab is in 2008 voor het eerst op kenteken gezet en heeft sindsdien iets meer dan 132.000 km afgelegd. De auto staat te koop voor 14.950 euro.
De tijden van de
Ascona en
Vectra zijn echt voorbij. Zeker als je kijkt naar deze luxe aangeklede Opel Insignia. In tegenstelling tot in zijn voorgangers kom je niets te kort: 19 inch velgen, lederen bekleding, navigatiesysteem en een automaat zitten allemaal op deze uitvoering. De motor is een 2.0 Turbo met 220 pk. Deze
Opel heeft 130.000 km op de klok staan en komt uit 2009. De particuliere eigenaar wil er graag 14.950 euro voor hebben.
Nog meer interessante auto's voor de wintersport vind je hier.