Review: Porsche 911 facelift [VIDEO]

Na de overgang van lucht- naar watergekoelde motoren in de jaren 90 is nu een volgende spraakmakende kwestie aangebroken onder 911-liefhebbers. De boxermotor in de vernieuwde 911 krijgt standaard hulp van twee turbo's en daar zijn niet alle fanaten gerust op.

De ideale 911

De echte puristen zullen hun ideale 911 omschrijven als een handgeschakeld, atmosferisch en luchtgekoeld exemplaar dat alleen wordt aangedreven door de achterwielen. Met de facelift van de 991-serie zullen alle 911-versies de hulp van twee turbo's krijgen, dus ook instapversies als de Carrera. Steeds meer kopers kiezen daarbij voor een automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving, waarmee deze Porsche's dus ver verwijderd zijn van de, volgens puristen, ideale 911.

Turbo lijkt helemaal geen boosdoener

Een turbo brengt inderdaad wat nadelen met zich mee. Het geluid wordt wat gedempt, de gasrespons is minder direct en het motorblok draait vaak minder toeren. Desalniettemin heeft Porsche met de facelift deze nadelen zoveel mogelijk tenietgedaan. Het maximale toerental is gedaald van iets meer dan 8.000 naar 7.500, maar door de turbo's is er wel al 60 Nm extra koppel aanwezig, dat ook nog eens sneller beschikbaar komt. De gasrespons is tijdens het rijden prima. De tijden van een gigantisch turbogat liggen allang achter ons en ook op het gebied van geluid heeft Porsche goede zaken gedaan. Het kenmerkende zescilinder boxergeluid uit de 911 was bij elke generatie al verschillend en dat is ook nu het geval. Het geluid lijkt gevoelsmatig wat minder hard te zijn, maar de decibelmeter geeft ons hier ongelijk in.

Uiterlijke wijzigingen

De grootste wijzigingen bevinden zich in de techniek van de 911, maar ook het exterieur is enigszins aangepast. De wijziging die het meest in het oog springt is de luchtinlaat aan de achterzijde, die zwart van kleur is en verticale lamellen heeft in plaats van de horizontale die we gewend waren. Aan de achterzijde zitten ook gaten in de bumper. Die dienen om de warme lucht afkomstig van de intercoolers af te voeren.  De aanwezige onderdruk op die plaats laat de lucht gemakkelijk ontsnappen. Aan de voorzijde zijn de veranderingen wat lastiger te vinden. De 911 is voorzien van een nieuwe verticale lip in de bumper en de dagrijverlichting heeft vanaf nu vier punten, net als bij de Cayenne en de Panamera.

Conclusie

De meeste Porsche-fans zullen even geschrokken zijn bij de mededeling dat alle versies van de 911 nu van een turbo zullen worden voorzien. Die angst is echter onterecht. Het geluid is anders, maar valt zeker niet tegen. De voordelen die een turbo biedt zijn daarentegen vele malen groter. Dit lijkt een simpele facelift, maar Porsche heeft hele goede stappen gezet.