Tips voor kilometervreters

Maak je veel kilometers voor je werk, of ga je altijd ver weg met de auto op vakantie? Dan zijn er bepaalde zaken waar je meer dan anders op zou kunnen letten. Hieronder een aantal belangrijke aandachtspunten.

In het kort:

Comfort: Let op comfortabele vering, fijne stoelen, cruise control, en een auto die zo min mogelijk rijgeluid maakt. Veiligheid: Veel op de weg? Bekijk de reputatie van een model, botsproefscores, en veiligheidsopties als ESP, automatische noodremsystemen en een rijbaanassistent. Zuinigheid: Veel kilometers zorgen voor hogere kosten. Hou deze in de hand, door te kijken naar kleine(re) motoren, en verschillende brandstofsoorten en aandrijving (4WD verbruikt meer dan 2WD).

1. Comfort

Als je veel tijd in je auto doorbrengt, dan is het fijn als deze comfortabel is waardoor je aan het einde van de rit zo fris, ontspannen en uitgerust mogelijk weer uitstapt. Hierbij kun je op verschillende zaken letten: Vering en banden De vering verschilt nogal tussen merken en modellen. Sportieve auto’s zijn vaak stevig geveerd, waardoor je weliswaar directer contact hebt met het wegdek en fijner stuurt, maar hierdoor ook hobbels en oneffenheden veel duidelijker voelt. Als je op comfort uit bent, is zo’n auto geen verstandige keuze. Ook de wielen en banden zijn van invloed. Grote wielen met banden  met een lage wang (de zijkant van een band heet 'wang') zien er stoer uit, maar kun je beter mijden als je op zoek bent naar comfort. Tijdens een proefrit weet je pas echt zeker of de auto bevalt. Probeer dan ook vooral verschillende ondergronden uit om het comfort te testen: dus niet alleen spiegelglad asfalt, maar ook stukken met drempels en oneffenheden. Stoelen Onderwerp ook de stoelen aan een kritische proefzit. Heb je genoeg steun in de rug en in je zij? Is de leuning prettig genoeg in te stellen en is de combinatie met het zitvlak prettig genoeg voor je? Zit je niet als een soort knipmes in de auto, waardoor je uiteindelijk last van je rug zult krijgen? Is het materiaal van de vulling niet te hard of te zacht? Vaak merk je meteen of een stoel goed zit, maar soms lijkt het goed, maar blijken er later toch irritatiepunten te zijn. Trek dus voldoende tijd uit voor een proefrit. Een uur rijden moet bij de meeste verkopers kunnen, en geeft een aardige indruk. Assistentie en bedieningsgemak Automaat Comfort is ook zelf niet teveel ‘onnodige’ handelingen hoeven verrichten. Als je vaak in de file staat of binnen de bebouwde kom rijdt, is een automaat bijvoorbeeld ideaal: dan hoef je niet meer te koppelen en te schakelen. Audiobediening Als je de bedieningsknoppen van radio en/of cd-speler aan het stuur hebt zitten, hoef je niet tijdens het rijden naar de middenconsole te reiken om van zender te wisselen of het volume aan te passen. Dat is gemakkelijker en bovendien veiliger. Cruise control Handig als je met een lange rit (bijvoorbeeld op vakantie) bezig bent en je moet een eindeloos stuk op de snelweg rijden. Met cruise control kun je een constante snelheid inschakelen en zelf ter ontspanning je voet van het gaspedaal halen. ‘Adaptieve cruise control’ is nog beter – en veiliger. Hiermee past de auto ook nog de snelheid aan op het voorliggende verkeer. Climate control Ook zo’n moeite met het, steeds opnieuw, vinden van de juiste temperatuur in de auto? Met klimaatcontrole stel je gewoon de gewenste temperatuur in, en de auto zorgt dat deze bereikt en behouden wordt. Windgeruis Het is niet iets dat je direct zal opvallen tijdens een proefrit, zeker niet als je geen hoge snelheden bereikt, maar het loont toch om extra op eventueel windgeruis te letten. Hier kun je je op den duur aan gaan storen en het is zelden helemaal op te lossen. Soms moet je het op de koop toe nemen, maar een auto die heerlijk stil is van binnen, is zeker een extra proefritje waard.

2. Veiligheid en betrouwbaarheid

Een auto kan nog zo comfortabel zijn, als je regelmatig met kleine gebreken naar de garage moet, of erger, bovengemiddeld vaak met gevaarlijke situaties te maken kunt krijgen, zul je weinig onbezorgde kilometers kunnen maken. Kijk dus online naar tests, gebruikerservaringen, en de algehele reputatie van een bepaald merk of model dat je op het oog hebt. En achterhaal voor het betreffende model de scores van EuroNCAP, een toonaangevend instituut dat zich bezighoudt met botsproeven. Systemen als ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma, voor ondersteuning bij slippen) en ABS (antiblokkeersysteem, tegen het blokkeren van de wielen bij krachtig remmen) zijn geen overbodige luxe. ABS is al sinds 2004 op nieuwe auto's verplicht en ESP wint gestaag terrein. Voor nieuwere modellen bestaan er ook veiligheidsopties als een noodremsysteem (om automatisch te kunnen afremmen of stoppen bij een dreigende aanrijding) en een rijbaanassistent, waarbij je een signaal krijgt als je per ongeluk uit je rijbaan dreigt te raken.

3. Zuinigheid en betaalbaarheid

Als je veel kilometers maakt, wil je hier natuurlijk zo min mogelijk brandstof voor hoeven gebruiken; of je wilt dat deze brandstof goed te betalen is. Anders kan het behoorlijk in de papieren lopen. Kilometervreters halen zonder moeite het omslagpunt waarbij het rendabel wordt om diesel te rijden (het kost een stuk minder dan benzine, maar de wegenbelasting is flink hoger, dus moet er veel gereden worden om profijt te hebben). LPG (autogas) is ook zeker een optie voor kilometervreters, helemaal als je kijkt naar occasions (waarbij je niet de installatiekosten hebt), maar check dan wel van tevoren of er genoeg tankstations op je route liggen waar je autogas kunt tanken. Benzineauto’s zijn ook prima, maar als je zuinig wilt rijden, kies dan voor de wat kleinere motoren. Liefst niet meer dan een inhoud van 1,6 liter. Houd bij diesel bij voorkeur een maximum aan van 2,1 liter. Elektrische aandrijving is nog zuiniger, maar kies dan wel voor een hybride (een combinatie van benzine/diesel en elektrisch) - of puzzel van tevoren goed uit waar de snellaadstations staan. Puur elektrisch aangedreven auto’s hebben doorgaans een te klein bereik om gemakkelijk lange afstanden mee te rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam