Tips bij het kopen van een zuinige auto

Veel mensen willen zo zuinig en dus voordelig mogelijk rijden, maar voor sommigen zijn andere zaken - zoals veel kracht, snelheid of een groot formaat - simpelweg belangrijker. Als zuinigheid voor jou wel de hoofdprioriteit is, dan zijn er verschillende punten om op te letten.

In het kort:

Grootte en gewicht: Over het algemeen geldt: hoe kleiner en lichter, hoe zuiniger. Motorisatie: Een kleinere motorinhoud en minder cilinders leveren een gunstiger verbruik op. Brandstof: Kies voor diesel als je veel kilometers maakt en elektrisch of hybride bij kleine afstanden. Opties: Laat brandstof slurpende opties achterwege vanwege hun aanslag op het verbruik.

1. Type/formaat auto

Er zijn uitzonderingen, maar in de regel is een grotere auto minder zuinig dan een kleintje. Simpelweg omdat het meer vermogen en brandstof kost om een zwaardere auto voort te laten bewegen (en een grotere auto meestal zwaarder is). Probeer dus grote SUV’s en MPV’s achterwege te laten en in eerste instantie naar een zo compact – en licht – mogelijke auto op zoek te gaan. Als de kleinste autoklasse, met daarin bijvoorbeeld de Volkswagen Up!, de Hyundai i10, en de Kia Picanto, echt geen optie is, dan zijn er in de klasse daarboven ook nog genoeg zuinig rijdende auto’s te vinden, zoals de Mazda 2, de Ford Fiesta, en de Opel Corsa. Bij het nog iets grotere formaat van de compacte middenklassers – zoals de Volkswagen Golf en Ford Focus – wordt het al wat meer een uitdaging, maar het kan zijn dat je hier vanwege je gezinssamenstelling toch naar moet kijken. Groter dan dat is niet aan te raden, tenzij je voor een elektrische of hybride aandrijftechniek gaat. Ook pure vierwielaandrijving kun je beter van je lijstje schrappen, aangezien dit zware systeem het  brandstofverbruik niet ten goede komt.

2. Grootte van de motor

Een beetje in het verlengde van het vorige punt, ligt de motorinhoud. Ook hier geldt: hoe groter, hoe minder zuinig. Weersta de verleiding om voor een grote motorinhoud, veel cilinders en veel pk’s te kiezen, zodat je lekker hard kunt optrekken of snel kunt inhalen, want dit is een aanslag op je portemonnee. Bij dieselmotoren is aan te raden om niet boven een inhoud van 2,1 liter uit te gaan, en bij benzinemotoren niet boven de 1,6 liter. Maar liefst dus nog wat hieronder. De lichting kleine motoren van de laatste jaren presteert bovendien erg aardig wat betreft vermogen. Een kleine, lichte auto met een driecilinder 1,0-litermotor kan nog best aardig met het verkeer met het verkeer meekomen. Dus maak vooral een proefrit in deze ‘kleine jongens’ en laat je verrassen.

3. Brandstof en aandrijving

Je kunt lang en breed naar grootte kijken, maar hierbij moet je ook het soort brandstof of de aandrijftechniek meenemen. Je rijgedrag is ook van invloed. Zo is diesel goedkoper aan de pomp en heb je er per kilometer minder van nodig, maar voor auto’s die op deze brandstof rijden moet je wel flink wat meer wegenbelasting betalen. Pas vanaf het zogenaamde omslagpunt (dat per auto iets verschilt), is het voordeliger om voor diesel te kiezen in plaats van benzine. Het is niet voor iedereen concreet te zeggen waar dit punt ligt, maar online zijn verschillende rekenhulpen te vinden. LPG (autogas) rijdt ook heel voordelig, maar een nadeel is dat je hiervoor wel een prijzige LPG-installatie moet installeren (wat uiteraard geen punt is als deze al in je tweedehands auto zit), en dat de autoverzekering meestal meer kost. Tenslotte is niet bij elk pompstation LPG te tanken, dus moet je van tevoren wel even nagaan of er LPG-tankstations op je gebruikelijke routes liggen. De (potentieel) meest zuinige oplossing is om voor een hybride (benzine of diesel + elektrisch) of beter nog, een puur elektrische auto. Vooral bij elektrische auto’s is een probleem dat het bereik meestal niet bijzonder groot is waardoor dit autotype vooral geschikt is voor woon-werk verkeer. Hoef je dagelijks niet zoveel kilometers af te leggen, rijd je veel binnen de bebouwde kom en ben je niet van plan op verre vakanties te gaan, dan is een elektrische auto een zuinige oplossing.

4. Opties

Automaat of handgeschakeld? Mits je verantwoord schakelt (niet te hoog in toeren rijden, dus vroeg opschakelen) is de meest zuinige optie een auto met een handbak. Een automaat zorgt onder de beste omstandigheden voor minder economische resultaten dan een handbak. Opties Alle (luxe-)opties voegen extra gewicht toe aan de auto en de meeste verbruiken extra energie, wat allemaal van negatieve invloed is op de zuinigheid van een auto. Dus evalueer van tevoren welke opties nodig – of erg welkom – zijn en welke je kunt missen. Automatisch verstelbare of voorverwarmde stoelen zijn bijvoorbeeld handig en comfortabel, maar waarschijnlijk niet voor iedereen even hard nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam