Aankooptips occasions: BMW Z4

De Z4 is een klassieke sportwagen en een echte BMW. Tweezits, achterwielaandrijving en een zescilinder in het vooronder. Een viercilinder was ook mogelijk natuurlijk, maar het lekkerst is zo’n zespitter onder de lange motorkap. Daar is BMW tenslotte erg goed in. De topper in de reeks is de Z4M met de 343 pk sterke zes-in-lijn van 3.2 liter uit de M3. Daar gaat je haar wel van in de war. Om dat te ondervangen was er vanaf 2006 ook een coupé, maar die werd niet veel verkocht. Dat jaar kreeg de Z4 ook een facelift. Maar zonder is-ie net zo fijn. -------- Bekijk alle BMW Z4 occasions op Marktplaats --------

Aandachtspunten

Een mooie auto, met fijne rijeigenschappen, die Z4, maar er zijn wel wat aandachtspunten voor wanneer je een gebruikte BMW Z4 wilt kopen: Z4's van de bouwjaren 2003 tot en met 2005 konden last hebben van 'sticky steering'. Dit treedt vooral op bij warm weer en meestal bij lage snelheid: constant moeten corrigeren, stuurbekrachtiging lijkt soms weg te vallen. De oplossing is het vervangen van het volledige stuurhuis met elektromotor. BMW kan nog coulance bieden op onderdelen (1.300 euro), maar werkuren van enkele honderden euro’s zijn dan wel voor de klant. Kijk in de kofferbak onder de bekleding of er in de accubak geen water staat. Zo ja, dan is er waarschijnlijk sprake van waterlekkage bij de elektromotor van de cabriokap. Bij de dakmotoren zit een waterafvoer dat het water via een slangetje naar beneden laat wegvloeien. Kijk of de bakjes / slangetjes verstopt zitten en vraag aan de verkopende partij of hij/zij de slangetjes wil schoonspuiten met lucht. Als de accubak (in de achterbak) vochtig is, duidt dat meestal ook op een lekkage bij de elektromotor van de cabriokap. Vervangen van een kapmotor kost rond de 1.000 euro. Bij het N52 blok/de zes-in-lijn geleverd na de facelift kunnen de klepstoters tikken. Het gaat om de volgende motoren: de 2.5i 177 pk, 2.5Si 218 pk en de 3.0Si 265 pk. Dit is vooral bij koude motor en korte ritjes te horen. Het is alleen op te lossen door het plaatsen van een nieuwe cilinderkop, maar er treedt niet direct motorschade op als de stoters tikken. Vanaf oktober 2008 is het probleem verholpen. Tenslotte zijn de elektrische ramen een zwak punt, ze dienen soepel te openen zonder haperingen of rare bijgeluiden. Je kunt tevens controleren op speling bij gesloten raam en open deur. Als er te veel speling op zit, dan is het mechaniek niet helemaal goed.

Tweedehands BMW Z4

Op Marktplaats zijn ruim 130 exemplaren van de BMW Z4 te vinden. Bijna 60% hiervan is handgeschakeld. Ruim 90% heeft lederen bekleding en bijna 70% beschikt over parkeersensoren. Slechts 6% betreft de Z4 Coupé. Prijzen beginnen rond de 8.500 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam