[VIDEO]
In een sprookjeswereld is een vliegend tapijt het ultieme vervoersmiddel dat je comfortabel naar je bestemming brengt. Zolang er geen turbulentie is, zweef je zonder hobbels door de lucht, een echte magic carpet ride. Autofabrikanten streven al jarenlang naar het equivalent op wielen. De techniek voor ultieme beheersing van onderstel en carrosserie is al veel langer beschikbaar dan je misschien zou denken. Het kostenplaatje verhinderde echter introductie op grote schaal. En zelfs nu krijgt alleen een
topmodel als de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse een volledig actief veersysteem mee. Ze noemen het heel toepasselijk Magic Body Control. Het is een aanvulling op de al bestaande Active Body Control, waarbij ongeacht de omstandigheden de carrosserie recht blijft. Bij het nieuwe Magic Body Control scant een stereocamera de onregelmatigheden in de weg en zo anticipeert het systeem op de ondergrond die komen gaat.
Springen als KITT uit Knight Rider
Mercedes-Benz biedt momenteel als enige volledig actieve vering aan. Veel autofabrikanten leveren wel zogeheten adaptieve vering, waarbij de karakteristiek van de schokdempers aangepast kan worden aan het wegdek of de voorkeuren van de bestuurder. Op ruw wegdek is het veersysteem zachter, op glad wegdek stugger. Ook audio-expert Bose heeft concrete plannen voor actieve vering. Zij demonstreerden 6 jaar geleden een systeem dat de wielophanging actief aanstuurt met behulp van elektromagnetische actuatoren. Mercedes-Benz vertrouwt nog op hydraulische aansturing. Ook Lotus experimenteerde hiermee. Al in de jaren tachtig was er een rijdend prototype met techniek uit de Formule 1. Onze eigen Technische Universiteit Eindhoven gelooft trouwens net als Bose in elektromagnetische actuatoren en ze ontwikkelden onlangs hun <a href="http://www.tue.nl/onderzoek/smart-mobility/projecten/bmw/" target="_blank" rel="nofollow">eigen systeem</a>. Krachtig is deze techniek zeker. De Lexus LS400 waar Bose zijn systeem in monteerde, springt in onderstaande video met gemak over een hindernis heen. Het lijkt wel KITT uit Knight Rider!
Overhellen in je Eend
Met actieve vering behoort een overhellende carrosserie tot het verleden. Ironisch genoeg was het Citroën, de koning van het overhellen, die al halverwege de jaren negentig met de ultieme oplossing kwam. Waar de 2CV je in elke bocht een hartverzakking geeft omdat je je afvraagt of je niet om zult vallen, blijft de innovatieve Xantia Activa juist volledig vlak. Als een auto overhelt, vermindert de druk op de wielen aan de binnenkant van de bocht en daarmee verliest de auto grip. Bij de Activa houden de binnenste wielen optimaal contact met het wegdek. Na de Xantia verdween deze techniek weer uit beeld. De huidige Citroën C5 wordt nog wel geleverd met de semi-actieve Hydractive 3+ vering, een doorontwikkeling van de bekende hydropneumatische vering. Deze inmiddels 60 jaar oude innovatie biedt zoveel rijcomfort dat zelfs Rolls-Royce de techniek adopteerde voor de Silver Shadow. Tegenwoordig gebruiken Rolls-Royce en andere luxemerken luchtvering voor hun vliegende tapijten. Laat die duurdoeners maar lekker, voor minder dan 1.000 euro rij jij bijna net zo comfortabel in een
tweedehands Citroën Xantia met hydropneumatische vering!