Autoliefhebbers zijn dromers. Niets zo leuk als verdwalen in de auto-advertenties op Marktplaats en fantaseren over het kopen en rijden van een nieuwe bolide. In deze serie zetten we vondsten uit de schatkamer die Marktplaats is, in de schijnwerpers. Deze keer een zeldzame, tweede generatie Mitsubishi Lancer.
Op de een of andere manier lijken Japanse klassiekers niet zo populair als Franse en (vooral) Duitse. Je ziet ze minder rijden en het aantal erin gespecialiseerde autobedrijven is zo ongeveer op één hand te tellen. Misschien heeft het wel iets te maken met de kortere historie die de Japanse merken hebben of het feit dat veel Japanse modellen in de jaren zeventig en tachtig ongegeneerd naar Europese en Amerikaanse voorbeelden waren gemodelleerd.
Stamvader van de Lancer Evolution
Toch hebben de jaren veel van de sportieve Japanners van destijds goed gedaan. We noemen prachtige en karakteristieke modellen als de vroege Toyota Celica, de Mitsubishi Starion, de Nissan 280 ZX en de Mazda RX-7. Een ander mooi voorbeeld uit die periode is deze Mitsubishi Lancer EX 2000 Turbo uit 1981. Het is een sportieve versie van de tweede generatie Mitsubishi Lancer. De EX 2000 Turbo diende als zogenaamd homologatiemodel - een model dat voldoet aan specifieke eisen - voor het WRC, het wereld rallykampioenschap. Om daaraan met een auto mee te mogen doen, moest een fabrikant een bepaald aantal exemplaren voor de openbare weg bouwen. Hoewel Mitsubishi niet zo scheutig is met het bekendmaken van productieaantallen, zijn er volgens de verkoper van deze auto destijds 1.250 exemplaren gebouwd. De Lancer EX 2000 Turbo is de stamvader van de Mitsubishi Lancer Evolution, die vanaf halverwege de jaren negentig tien jaar lang samen met Subaru het WRC domineerde.
Achterwielaandrijving
De techniek van de Mitsubishi Lancer EX 2000 Turbo bestaat uit dezelfde 2.0 turbomotor die de moderne Lancer Evo's ook aandrijft. In deze 35 jaar oude versie doet de viercilinder het echter nog met één bovenliggende nokkenas en acht kleppen. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het vermogen van de 2.0 turbo is 170 pk (de rallyversie leverde 280 pk). Voor auto's van tegenwoordig is dit wellicht niet veel, maar met een gewicht van slechts 1.070 kilogram weet deze Lancer dat toch om te zetten in sportieve prestaties. De sprint naar 100 km/u is mogelijk in 7,5 seconden en hij heeft een topsnelheid van 200 km/u. Achterwielaandrijving zorgde er op glad wegdek bovendien voor dat de geoefende bestuurder zijn lol met deze Lancer op kon.
In spiegelschrift
Het uiterlijk van de Lancer EX 2000 Turbo laat niets mis te verstaan over zijn aspiraties. Wit doet het als vanouds goed op sportieve modellen. Daarnaast is de rubber kofferklepspoiler een mooi race-relikwie uit de jaren zeventig en tachtig en hebben de gepolijste aluminium wielen een prachtig design. Aan de voorkant valt de enorme spoiler onder de bumper op met daarop in spiegelschrift de tekst '2000 Turbo'. Dit was schaamteloos afgekeken van de BMW 2002 Turbo uit 1973 waarop '2002 Turbo' prijkte. Eveneens in spiegelschrift, zodat langzamere voorgangers via hun achteruitkijkspiegel doorkregen dat de bestuurder bliefde dat ze aan de kant zouden gaan.
Al verkocht
De hierboven gemaakte opmerking dat Japanse klassiekers minder gewild zouden zijn, is voor dit pareltje in ieder geval niet opgegaan. Ondanks een vraagprijs van bijna 13.000 euro, is hij al na twee dagen verkocht.