Een Opel, but not as we know it, dachten velen toen de Insignia geïntroduceerd werd in 2008. En inderdaad, het design was vele malen spannender dan dat van voorganger Vectra. Ook op technisch gebied waren er veel vernieuwingen. Op de Insignia werden vooruitstrevende systemen als verkeersbordherkenning en adaptieve verlichting leverbaar, evenals vierwielaandrijving. De OPC-versie ziet er niet alleen snel uit, hij is het ook: in tegenstelling tot het herenakkoord van de andere Duitse merken Audi, BMW en Mercedes is deze niet begrensd op 250 km/u.
------
Bekijk alle Open Insignia occasions.
------
Aandachtspunten
Er zijn verschillende punten die in het voordeel spreken van de Insignia. Hij is niet alleen sexier dan de Vectra en beschikt over moderne veiligheidssystemen, het is ook een heel fijne reisauto met goede stoelen. Er is echter ook een aantal potentiële problemen om rekening mee te houden:
Om te beginnen geeft het
dual mass-vliegwiel bij handgeschakelde diesels relatief snel de geest. Ook blijft de elektrische handrem soms onbedoeld geactiveerd. Vervolgens zijn er verschillende elektronische problemen bekend, waarvan de meeste echter inmiddels met een software update te verhelpen zijn.
Tenslotte zijn er nog een paar aandachtspunten voor de 4x4-versies. De Haldex-koppeling kan olie verliezen door slechte pakkingen, waardoor deze kapot kan gaan. Tevens willen de afdekkapjes van de koplampsproeiers nog wel eens los raken.
Tweedehands Opel Insignia
Er staan ruim 400 tweedehands Opels Insignia te koop, waarvan iets meer dan de helft een station is (Sports Tourer) en iets meer dan een kwart een hatchback. Zo'n 40% beschikt over een dieselmotor en 11% heeft een automatische versnellingsbak.
Nog geen 3% is voorzien van vierwielaandrijving. Daarentegen hebben juist weer veel Insignia’s een navigatiesysteem en parkeersensoren.
Prijzen beginnen rond de 7.500 euro.