De Porsche 911 is een icoon en staat bij veel mensen bekend als een erg snelle, sportieve auto. De GT3 (RS)-versies waren ooit bedoeld als de ultieme rijders-911's. En hoewel het steeds meer een verzamelaarsauto lijkt te worden, is rijden in een Porsche 911 GT3 nog steeds een feest.
De GT3.1 en GT3.1 RS (model voor de facelift) hebben beide een 3,6 liter grote zescilinder boxermotor met 415 pk, maar de RS heeft een lichter vliegwiel en sprint iets sneller naar de 100 (4,2 versus 4,3 seconden). Standaard hebben alle RS'en een rolkooi, kuipstoelen en zespuntsgordels, maar dit waren ook opties (ClubSport) op de reguliere GT3. De RS'en hebben bovendien een bredere body, voor de GT3.1 scheelde dat 44 mm.
GT3.2
Voor de GT3.2 (facelift model) werd de boxermotor vergroot tot 3,8 liter en kwam er ook variabele nokkenastiming (Variocam) aan de uitlaatzijde. Daardoor was er meer koppel in het middengebied en steeg het vermogen steeg tot 435 pk.
Het vermogen bij de GT3.2 RS steeg zelfs tot 450 pk en ook op veel andere punten werden de verschillen groter. De spoorbreedte voor en achter werd groter en daarmee werd ook de carrosserie breder. Actieve motorsteunen (PADM) zorgden voor nog meer scherpte en de lithium-ion accu bespaarde 10 kg aan gewicht.
De ultieme 911
In 2010 volgde de in velen ogen ultieme 911: de GT3 RS 4.0, waarvan er slechts 600 gebouwd zijn. De krukas kwam uit de GT3 RSR en er werd titanium gebruikt in het blok. Uit het atmosferische 4,0-literblok kwam 500 pk bij 8.250 tpm. Gewichtsbesparing werd nog radicaler doorgevoerd met onder andere een carbon motorkap en voorschermen. Het gewicht kwam ermee uit op 1.360 kg. Een andere kleur dan wit of zwart was niet leverbaar maar er waren genoeg stickers om toch te blijven opvallen. (Wellicht niet bepaald chique, maar wel effectief.)
Porsche 911 GT3 occasions
Vanwege de exclusiviteit zijn er slechts enkele Porsches van het type 911 GT3 (997) te vinden op Marktplaats. De prijzen beginnen iets boven de ton en lopen op tot een veelvoud ervan. Aangezien er de laatste tijd een aardige hype is ontstaan in de markt van speciale en/of oude Porsches kunnen de prijzen beschouwd worden als dagprijzen.
Bekijk hieronder de volledige review:
https://www.youtube.com/embed/_jXQU5jHX2A
Aandachtspunten
- De GT3 (RS) is de sportieve versie van de Porsche 911. Het is dan ook realistisch om aan te nemen dat deze één of meerdere keren het circuit heeft gezien. Controleer de onderhoudshistorie daarom nauwkeurig.
- Op de brug is te controleren of een GT3 een uitje in de grindbak heeft gemaakt. Kijk bijvoorbeeld bovenop de draagarmen of er grind of schade te vinden is.
- De stalen remschijven zijn geboord. Dat soort schijven vertoont (vrijwel) altijd wat scheuren rondom de boorgaten (die bij goede schijven overigens meegegoten zijn). Als de scheuren groter dan 5 mm zijn, adviseert Porsche de schijven te vervangen.
- De (optionele) keramische remmen zijn keihard en gaan, als het goed is, een autoleven lang mee. Maar ze zijn ook broos: bij circuitgebruik en een uitglijder in de grindbak kunnen kiezels tegen de schijven slaan waardoor ze vervangen moeten worden. Dat levert een kostenpost van 10-15.000 euro (per as!) op.
- Bij vroege GT3's kunnen de schroeven waarmee de schijven aan de auto bevestigd zijn, loslaten.
- De koppeling mag niet te hoog aangrijpen en zeker geen slip vertonen, anders is deze aan vervanging toe.
- De handgeschakelde versnellingsbakken van de GT3 zijn erg kwetsbaar; vooral de synchromeshringen van de tweede en derde versnelling begeven het nogal eens. Dit is te merken aan een krakend geluid bij snel op-/terugschakelen.
- Ratelende en/of bonkende schokdempers vóór duiden erop dat deze aan het einde van hun Latijn zijn.
- Controleer de lak voor de achterste wielkasten. Die steken uit en kunnen daardoor beschadigd raken door steenslag.
- De radiatoren (vooral van de airco) aan de voorzijde zijn kwetsbaar. Als er een donkere plek op te vinden is, dan moeten deze mogelijk vervangen worden.
- Wat blauw-witte rook tijdens een koude start schijnt normaal te zijn. Maar de hoeveelheid moet uiteraard binnen de perken blijven. Bij teveel rook is er iets aan de hand.
- De motor enthousiast flink wat toeren laten maken is geen probleem, terugschakelen en te veel toeren maken wel. Dit kan worden uitgelezen, dus laat dat controleren.
- Velgen met een centrale moer moeten deskundig worden gemonteerd en gedemonteerd om beschadiging te voorkomen.
- Sommige RS'en zijn uitgerust met aftermarket rolkooien. Controleer deze goed en realiseer je dat een gelaste rolkooi er niet makkelijk uit te halen is.
- Remmen van de RS: de rubberen stofvangers kunnen door hitte uitdrogen en uit elkaar vallen. Controleer eveneens de remklauwen. Door veelvuldig wisselen van remblokken kunnen de (aluminium) groeven slijten.
- De pakking van de krukaskeerring wil nog wel eens lekken maar dat is geen reden tot paniek. Het blok kan er gewoon oud mee worden.