Uit het juli-nummer 2014 van Auto Review
Tekst: Igor Stuifzand
De auto van de toekomst is dertig jaar oud geworden. Om dat te vieren, organiseerde Renault een pique nique op het Noord-Franse platteland. De jarige Espace diende zelf als picknicktafel.
Flexibel
De
Renault Espace betekende een grote vooruitgang voor de
multi purpose vehicle, oftewel een auto in busjesformaat met de techniek en het comfort van een personenauto. Het model gaf de flexibiliteit van het interieur een geheel nieuwe invulling. Het meubilair van de Espace kon heel eenvoudig uit de auto worden gehaald en weer terug worden geplaatst. Bovendien kon met de inrichting eindeloos worden gevarieerd. Desnoods gebruikte je de auto als mobiele picknicktafel, dankzij de draaibare voorstoelen en de mogelijkheid om achterin een stoel tot tafeltje op te vouwen. Kleedje erover en laat het u smaken!
Toen Matra en Renault de handen ineen sloegen, werd de TGV als voorbeeld voor het ontwerp van de nieuwe ruimtewagen genomen.
Het idee achter de Renault Espace ontstond eind jaren zeventig bij Matra. Deze fabrikant wilde een auto ontwikkelen naar het concept van de Amerikaanse
van, een bestelbusje dat was ingericht voor comfortabel personenvervoer. Renault had er wel oren naar en in juni 1984 werd de nieuwe Renault Espace bij Matra in productie genomen. In eerste instantie had het er alle schijn van dat de Espace zijn tijd te ver vooruit was: in de eerste maand dat de auto bij de dealers stond, werden in heel Europa slechts negen exemplaren verkocht. Renault heeft overwogen om zich uit het project terug te trekken, maar gunde de Espace toch een kans. Het enige juiste besluit, zo weten we nu. Zo invloedrijk als de Renault Espace is gebleken, zijn auto's namelijk maar zelden.
Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Espace heeft Renault een toertocht uitgestippeld en kunnen we met alle vier de generaties rijden. We beginnen met de oer-Espace uit 1984. Meteen is duidelijk dat de auto lange tijd geleden ontwikkeld werd, want hij maakt een behoorlijk ouderwetse indruk. Vanachter het stuur vraag je jezelf af waar de term 'ruimteauto' toch vandaan komt. Doordat de stoel niet ver genoeg naar achteren kan, zit je eerder benauwd dan riant. De zachte stoelen zitten erg lekker, maar ondanks de grote 'oren' aan weerszijde van de rugleuning is het met de zijdelingse steun karig gesteld. Daardoor ga je op een bochtige weg vanzelf rustig rijden. De tweeliter motor levert 110 pk, waarmee de auto best aardige prestaties neerzet. Op voorwaarde dat je het toerental boven de 2.000 tpm houdt.
Met de Espace II, die in 1991 op de markt verscheen, maakte Renault een grote sprong voorwaarts. Met name de bouwkwaliteit ging er zienderogen op vooruit en door een nieuwe verdeling van de beschikbare interieurruimte hadden de inzittenden meer bewegingsvrijheid en comfort. Ook reed de auto, door technische vernieuwingen zoals een injectiemotor, een stuk beter dan zijn voorganger. Zelfs 23 jaar na zijn introductie voelt de auto nog modern aan.
De Espace III voelt vooral aan als een grote auto. Deze geheel nieuw ontwikkelde auto – die van 1996 tot 2002 gebouwd werd – groeide dan ook in alle richtingen. Bovendien verscheen er van dit model een Grand Espace, die zowel een langere wielbasis had als een grotere overhang achter. Wat aan boord vooral opvalt, is het dashboard. Doordat een middenconsole ontbreekt en de digitale instrumenten zijn weggewerkt in een smalle sleuf, lijkt het onder het voorraam te hangen als een zwevend dressoir.
Voor de vierde generatie Espace, waarbij het platform van de Laguna als basis diende, stapte Renault af van de kunststof carrosserie. De auto is van staal gebouwd en maar een enkel plaatdeel is van aluminium of kunststof. In de Initiale-versie waarmee we op pad zijn, draait alles om het welbehagen van de inzittenden. Aan boord zijn prachtige materialen toegepast en de zetels zitten uiterst comfortabel. Toch is het na twaalf jaar tijd voor een opvolger. En jawel: die komt! Alleen niet in de vorm van een traditionele MPV, maar in de lijn van de concept car Initiale Paris, die Renault in het najaar van 2013 op de autoshow van Frankfurt heeft geïntroduceerd. Deze kruising tussen een luxe MPV en een SUV, is – als we de kenners moeten geloven – een duidelijke verwijzing naar het productiemodel.