De Toyota Prius mag gezien worden als de absolute oer-hybride. Hij bestaat al bijna 20 jaar en is inmiddels toe aan zijn vierde generatie. Nog altijd blijft hij zijn concurrentie voor, want de nieuwste is meteen de zuinigste hybride op de markt. En dat is nog lang niet alles.
Helemaal opnieuw
Of je de Prius nu mooi vindt of niet, het is inmiddels een echte beroemdheid. Bij zijn introductie in 1997 was Toyota zijn tijd vooruit. De Japanners hadden door dat hybride auto's wel eens de toekomst konden worden en lanceerden daarom de Prius (wat 'voorloper' betekent). Inmiddels staat de naam synoniem voor hybride autorijden en zijn we alweer toe aan de vierde generatie. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd; je ziet direct dat het een Prius is (zouden er al liefhebbers van het ontwerp zijn?). Toch heeft Toyota het model helemaal vanaf de basis opnieuw gebouwd. Met een zes centimeter gegroeide carrosserie en een nieuwe aandrijflijn en alles op een compleet nieuwe bodemplaat. De nieuwe Prius is nog zuiniger, heeft meer binnenruimte en is, dankzij een waslijst aan technische slimmigheden, luxer en veiliger dan ooit.
De nieuwe Prius is de zuinigste hybride auto ter wereld.
Zuinigste hybride ter wereld
De 1.8 liter benzinemotor in de nieuwe Prius heeft 122 pk en krijgt hulp van een elektromotor met 95 pk. De twee werken bijzonder stil samen en zorgen desondanks voor prima prestaties. Zeker als het gaat om de verbruikscijfers. In theorie is de Prius, met 70g/km CO2 en een verbruik van 3,0 liter per 100 km, de zuinigste hybride ter wereld. Hij is zelfs 42% zuiniger dan de allereerste Prius. Zijn accu is bovendien 10% kleiner, waardoor er meer bagageruimte overblijft (een keurige 501 liter). De Prius is standaard erg ruim uitgerust. Met onder meer bi-led koplampen, een achteruitrijcamera, smart entry met startknop, Toyota Touch 2 multimedia en digitale radio. Ook het Toyota Safety Sense pakket met bijvoorbeeld Pre-Collision System (PCS) met voetgangersdetectie en Adaptive Cruise Control (ACC) is op elke Prius aanwezig. Aan dit alles hangt een prijskaartje van 29.995 euro.
De waslijst aan technische snufjes.
Tweedehands Prius
De nieuwe Prius probeert zo zuinig mogelijk met zijn brandstof om te gaan. Maar tanken moet je toch. Een volledig elektrisch te rijden Prius Plug-In, die je aan een stopcontact kunt opladen, volgt later dit jaar. Maar niet getreurd: een keurige tweedehands Prius Plug-In met minder dan 150.000 km op de teller heb je tegenwoordig al vanaf ongeveer 15.000 euro. En een 'gewone' hybride Prius van de vorige generatie is er als occasion al voor nog geen 10.000 euro.
Tweedehands en volledig elektrisch? Kan al voor 15.000 euro.
Concurrenten
Een andere elektrische auto, die we eind dit jaar mogen verwachten, is de Kia Optima PHEV. Deze Koreaanse plug-in heeft een 2.0 GDI benzinemotor met 154 pk, bijgestaan door een 68 pk sterke elektromotor. Zijn accupakket ligt onder de achterbank (gunstig voor de bagageruimte) en heeft genoeg vermogen om de Optima 43 kilometer volledig elektrisch voort te stuwen. Opladen duurt minder dan drie uur met een 240V-oplader. Een Prius-concurrent
waar we onlangs nog over schreven, is de Hyundai Ioniq.
Prius-concurrent? De Kia Optima PHEV.