Steeds vaker introduceren autofabrikanten een nieuw model dat eigenlijk niet 100% nieuw is. Zo ook de nieuwe Opel Corsa: onderhuids verandert er veel, maar vanbuiten is de gelijkenis met het ‘oude’ model treffend. En zo zijn er meer voorbeelden…
Er is een nieuwe generatie van de Corsa, zegt Opel. Het model is onderhuids namelijk flink vernieuwd. Klanten hebben keus uit nieuw ontwikkelde motoren, het dashboard is compleet anders en ook de techniek kreeg een behoorlijke upgrade. Aan de buitenkant is er wel het een en ander veranderd: de auto heeft nu een grille die doet denken aan de Opel Adam en ook de lampunits zijn in het nieuw gestoken. En toch: als je goed kijkt, zie je dat het eigenlijk gewoon de Corsa is die al sinds 2006 rondrijdt, maar dan ingrijpend vernieuwd.
Mercedes S-Klasse: echt nieuw?
Ook de in 2013 geïntroduceerde nieuwe
Mercedes S-Klasse is stiekem niet helemaal de nieuwe auto die je verwacht. Het model heeft dan misschien een andere grille, nieuwe koplampen, een ander interieur en nieuwe wielen: technisch heeft hij nogal veel weg van het model dat in 2005 kwam. De in dit jaar op de markt gebrachte coupéversie van de S-Klasse is overigens wel een compleet nieuwe auto.
Volgende Passat op komst
De huidige
Volkswagen Passat is officieel een nieuwe generatie van het model, maar welbeschouwd is het een flink gewijzigde versie van de Passat die in 2005 op de markt verscheen. Deze truc haalde Volkswagen eerder al uit bij de introductie van de Golf VI: dit is in wezen een flink geretoucheerde Golf V. Overigens is de huidige Golf, de VII, wél echt nieuw. Hetzelfde geldt voor de volgende VW Passat die onlangs officieel is onthuld.
Blijvende trend?
Misschien zijn we er wel, qua auto’s. Er valt niet heel veel nieuws meer te bedenken, wellicht. Of zou het toch ergens anders aan liggen? Hoe dan ook: het is handig om bij het begrip ‘nieuwe’ auto uit te gaan van drie mogelijkheden: 1. Het is een compleet nieuw model of nieuwe generatie van een bestaande model, 2. Het is een ‘gewone’ facelift van een bestaand model (de auto is dan officieel ‘vernieuwd’) of 3. Het model wordt in de markt gezet als nieuw, maar is dat eigenlijk niet 100%. We zijn benieuwd of die derde variant nog meer aan populariteit gaat winnen bij de fabrikanten…