Bijtellingsknaller: Volvo V40 D4

Tekst: Remco Nieuwenbroek • Foto’s: Casper Heij Uit het augustus-nummer 2014 van Auto Review     Er zijn genoeg compacte middenklassers met 14 procent bijtelling verkrijgbaar. Maar verwacht niet al te veel rijplezier van deze geknepen diesels. Uitzonderingen zijn er gelukkig ook. In vergelijking met zijn zuinige concurrenten is rijden in de 190 pk sterke Volvo V40 D4 een verademing. Bijna 25.000 Volvo's werden vorig jaar in ons land verkocht. Grote winnaar was de Volvo V40, die de helft van dit aantal voor zijn rekening nam. Vooral de zeer aantrekkelijke D2 met 14 procent bijtelling werd door de leaserijders massaal in de armen gesloten. De 115 pk sterke turbodiesel scoort een EU-verbruik van 3,3 liter op 100 km, wat betekent dat je in theorie per liter 30 kilometer kunt afleggen. Per kilometer stoot de V40 D2 slechts 85 gram CO2 uit. Uit de hoge hoed van Volvo komt nu een nieuwe bijtellingsknaller tevoorschijn, eentje die opzien baart. De vernieuwde D4, een tweeliter twinturbodiesel met 190 pk, verbruikt geen druppel meer dan de D2 en het prijsverschil tussen beide modellen bedraagt slechts 2.000 euro, wat een minimaal verschil betekent in de maandelijkse leasekosten en het bedrag dat je aan bijtelling betaalt.

Verzoek ingewilligd

Autofabrikanten worden er stapelgek van. Elk land heeft eigen CO2-regels en die worden regelmatig aangescherpt. Toch is het verzoek van Volvo Nederland om nog een versie met een uitstoot van 85 gram op de markt te brengen, ingewilligd. Daar hebben de uitstekende verkoopcijfers van de V40 in ons land ongetwijfeld bij geholpen. Maar hoe kan het dat een diesel met 190 pk zo zuinig scoort? print-2817kopieDe tweeliter turbodiesel is uitgerust met nieuwe dieseltechnologie die Volvo i-Art heeft gedoopt. Bij deze techniek heeft elke injector een individuele sensor in plaats van één sensor voor de hele inspuitlijn. Dat maakt het mogelijk de brandstof nog nauwkeuriger en efficiënter te injecteren. Samen met de Britse olieproducent Castrol werd een olie ontwikkeld die perfect geschikt is voor toepassing in de D4 en die de interne wrijving vermindert. Verder werden de overbrengingsverhoudingen aangepast, waarbij gekozen is voor langere versnellingen. Een andere achterspoiler, een actieve grille (die bij lage belasting de lamellen sluit voor een betere luchtstroom) en speciale banden met een lage rolweerstand dragen verder bij aan het terugdringen van het verbruik.

Met vlag en wimpel

print-4198kopieWat een dijk van een motor heeft Volvo gebouwd! Zuinige diesels staan over het algemeen niet bekend om hun goede prestaties. Een sprint naar 100 km/u in minder dan 10 seconden? Vergeet het maar. De V40 D4 slaagt met vlag en wimpel voor de spurttest; in 7,5 seconden is het voltooid. Het merk Volvo wordt daarbij ook niet direct geassocieerd met sportieve rijeigenschappen maar dat is onterecht als het om de V40 gaat. De besturing van de compacte middenklasser is direct en biedt veel gevoel. Je kunt hem in bochten haarscherp langs de wegmarkering sturen. Het dynamische onderstel waarmee de D4 standaard is uitgerust, sluit goed aan bij de sportieve koers die de Zweden met deze auto willen varen. Hij ligt strak op de weg, maar oncomfortabel wordt het niet; er is een perfecte balans gevonden tussen dynamiek en comfort. Aan de binnenkant koos Volvo voor soberheid. Het oogt deugdelijk en solide. Van de buitenkant ziet de auto er een stuk moderner en dynamischer uit. Kijk naar de opvallende knik in de achterlichten, de C30-achtige achterruit en de sterk aflopende daklijn. Dat laatste is voor de inzittenden op de achterbank minder prettig. Ook de bagageruimte valt behoorlijk klein uit. Met 335 tot 1.032 liter is de opbergruimte veel minder royaal dan in een Volkswagen Golf (380-1.270 liter) of Peugeot 308 (420-1.228 liter). In dat opzicht zul je toch een beetje moeten bloeden om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam