Nadat Fiat de Amerikaanse autofabrikant Chrysler heeft overgenomen, is het spannend wat de plannen zijn met de andere merken onder de Fiat-vleugels. Zet voordat je verder leest, deze track op om rustig tot het toekomstplaatje te komen.
Ferrari en Maserati
Ferrari en Maserati, beide merken van Fiat, gaan de afgelopen jaren goed. Ferrari bouwt al jaren minder auto’s dan de vraag groot is, waardoor het één van de meest begeerlijke merken ter wereld blijft. Om over de gigantische inkomsten van merchandise nog maar te zwijgen.
Maserati gaat in verkoopcijfers ook weer vooruit, na jaren van problemen. Het premium merk heeft nu zelfs een grotere winstmarge dan Ferrari.
Lancia
Zorgenkindje Lancia lijkt inmiddels opgegeven. De export van modellen buiten Italië wordt zo drastisch teruggeschroefd dat men kan spreken van een totale uitbanning van modellen. Het is spijtig voor een prachtig merk met zo’n enorme historie en legendarische auto’s.
Alfa Romeo
De vraag is dus wat de plannen met het enige overgebleven merk Alfa Romeo zijn. Op dit moment zijn er maar drie modellen op de markt. De Mito, Giulietta en de 4C. En vooral die laatste lijkt een voorbode te zijn van een nieuwe ingeslagen pad van het merk. John Elkan, voorzitter van de nieuw opgerichte Fiat Chrysler Automobiles (FCA) group, zei eerder dat “the time to relaunch Alfa has come”.
Giorgio
Onder de projectnaam ‘Giorgio’ (nu snap je als het goed is, waarom je Daft Punk hebt aangezet) werken de Italiaanse designers aan een opvolger voor de Alfa Romeo 159 in 2014. Opmerkelijk bij de ontwikkeling, is dat er uit wordt gegaan van een volledig ander platform. De voorwielaandrijving is na een dikke dertig jaar verleden tijd, achterwiel –en vierwielaandrijving wordt de nieuwe standaard. Waar de Italianen het merk de afgelopen jaren gebruikte als Fiat-satelliet, wordt Alfa Romeo door de nauwere samenwerking met Maserati in de nabije toekomst meer een ‘premium rijdersauto’.
Het sportieve hart is daarmee gegarandeerd. Uiteraard zullen de Italianen qua styling bij hun wortels blijven. Het verleden heeft uitgewezen dat het merk avant-gardistische modellen voortbrengt. Maar ook het interieur is altijd een genot om in te verblijven bij Alfa. Leren, sportieve zetels, organisch instrumentarium en mooie materialen op het dashboard en deuren. Daarmee wordt Alfa Romeo in de toekomst een geduchte concurrent van die andere achterwielaandrijvers, Audi en BMW, die deze eigenschappen ook in hun DNA hebben. Eindelijk een goed alternatief voor die saaie 3-serie, 5-serie, A4 en A6.
Alfisten, de toekomst ziet er Alfa-roodkleurig uit!