De jaarlijkse internationale autoshow in Detroit zorgde deze keer voor flink wat spektakel: de supersportauto Ford GT, de langverwachte opvolger van de Honda NSX en de Alfa Romeo 4C Spider zijn enkele van de spectaculaire nieuwkomers.
Ford GT Concept
Officieel nog een studiemodel, maar neem van ons aan dat dit voor 99 procent de productieversie van de nieuwe Ford GT is. De supersportauto gaat in 2016 in productie, maar niet met een dikke V8, zoals Amerikanen graag zien. Ook
Ford buigt voor het milieu; het merk kiest voor een 3.5 twinturbo V6, maar dan wel met 'meer dan 600 pk', zo zegt een woordvoerder. Of de motor elektrische ondersteuning krijgt is nog niet bekend. Schakelen gaat via een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Om gewicht te besparen heeft Ford in ruime mate gebruik gemaakt van koolstofvezel (voor de monocoque) en aluminium (voor het subframe). Als de Ford GT op de markt komt, vindt hij onder meer de Corvette tegenover zich, evenals de aangekondigde twinturbo Ferrari 458 en de nieuwe Audi R8.
Honda NSX
Honda had eveneens spectaculair nieuws. Het uiterlijk van de Honda NSX bood na de vele studiemodellen van de afgelopen jaren weinig verrassingen, maar het feit dat de auto eindelijk echt komt, doet harten van veel autoliefhebbers sneller kloppen. De Japanners hadden des te meer te melden over het innerlijk van de nieuwe NSX. Ook de sportieve Honda krijgt een geweten getuige de drie(!) elektromotoren (een in ieder achterwiel en een bij de biturbo V6 die als generator fungeert). En hier heeft de versnellingsbak zelfs negen trappen met twee koppelingen. De aandrijflijn stuurt alle krachten (precieze vermogen nog onbekend, maar er wordt gespeculeerd over 500 pk) naar alle vier de wielen. Net als Ford heeft ook
Honda veel gebruik gemaakt van bijzondere materialen, in dit geval aluminium en koolstofvezel. Nog dit jaar neemt de Honda NSX auto's als de Ferrari 458, de Porsche 911 en de McLaren 650S op de korrel.
Alfa Romeo 4C Spider
De Alfa Romeo 4C Spider is de dakloze versie van de Alfa 4C die we al sinds 2013 kennen. Ondanks de aanpassingen voor het cabriodak is de Spider slechts tien kilogram zwaarder dan de 4C waarmee de Italiaan op 895 kg uitkomt. De techniek is verder hetzelfde: een 240 pk 1,8-liter viercilinder turbomotor. Vanwege het lage gewicht biedt de 4C Spider, ondanks zijn bescheiden vermogen, spectaculaire prestaties: 0-100 kan in 4,1 seconden en zijn top bedraagt 258 km/u. De 4C Spider moet de terugkeer naar de Verenigde Staten, eind vorig jaar met de 4C, nog meer glans geven. We hopen op daverend succes, zodat
Alfa Romeo hier ook weer wat steviger in zijn schoenen komt te staan.
Van de hier besproken spektakelstukken uit Detroit, komt de 4C Spider het eerst naar ons land; eind deze zomer. Dan neemt hij het op tegen de Porsche Boxster, de BMW M235i cabrio en de Audi TTS Roadster.