De Alfa 159 volgde in 2005 de Alfa 156 op, en onlangs is de langverwachte opvolger van de 159 gepresenteerd, de Giulia. De knapste jongen van de klas is geleverd als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon, de Alfa 159 Sportwagon (vanaf 2006). Concurrenten zijn de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse.
Alfa 159 occasions zijn zeer geliefd, onder meer vanwege het uiterlijk. Kort na zijn debuut werd de sportieve Italiaanse middenklasser zelfs tot mooiste auto ter wereld verkozen. Standaard hadden alle modellen voorwielaandrijving, maar optioneel was vierwielaandrijving leverbaar. Deze modellen zijn herkenbaar aan de aanduiding Q4. Een vreemde eend in de bijt is de Alfa 159 Crosswagon Q4. Dit is een iets verhoogde en optisch verruigde vierwielaangedreven versie in de geest van de
Volvo XC70 en de Audi Allroad.
Vier, vijf- en zescilinders
Meerdere Fiat-modellen vormen de technische basis van de Alfa 159. Ook de motoren zijn niet meer uitsluitend van het Milanese merk afkomstig. Zo is de zescilinder ontwikkeld door General Motors-dochter Holden en komt de 1,8-liter viercilinder instapmotor uit de fabrieken van Opel. Het motorenaanbod bestaat verder uit vier- en vijfcilinders. De benzinemotoren leveren vermogens van 140 tot 260 pk, bij de diesels loopt dit uiteen van 120 tot 210 pk. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt bij deze diesels bij een gematigde rijstijl tussen de 6 en 7 l/100 km. Bij de benzinemotoren bedraagt dit 9 l/100 km en meer. De zescilinder benzinemotor spant de kroon met gemiddeld 11 l/100 km.
Relatief klein
Het interieur van de Alfa 159 is relatief klein. Ook de inhoud van de kofferruimte valt met 445 liter in deze klasse in de kleinere categorie. Met neergeklapte achterbank wordt dit echter 1.235 liter (in de Sportwagon). Ook is de Alfa 159 in vergelijking met zijn voorganger een stuk zwaarder, afhankelijk van de uitvoering zo'n 150 kilogram. Hierdoor komt het sportieve karakter met de basismotoren niet goed uit de verf.
ESP niet standaard
De standaard veiligheidsuitrusting van de Alfa 159 omvat zeven airbags en ABS. ESP was op de basismodellen optioneel. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Alfa 159 de maximale score van vijf sterren.
Veel problemen
De kwaliteit van de Alfa 159 heeft ten opzichte van zijn voorganger een sprong voorwaarts gemaakt. Desondanks komen met de jaren bovengemiddeld veel problemen naar voren. Bij de apk valt de Alfa 159 vaak door de mand met defecten aan zowel de voor- als achteras. Ook een teveel aan stuurspeling en kapotte uitlaten komen hier naar voren. Verder slijten de spoorstangen van de vooras relatief snel. Slechte voorremmen zijn te wijten aan een onderhoudsachterstand, maar de vaak kapotte koplampen daarentegen zijn terug te voeren op een constructiefout. Tenslotte kunnen slecht functionerende deurrubbers zorgen voor een vochtig interieur. De wegenwacht noteert vooral voor de bouwjaren 2005 en 2006 bij de diesels veelvuldig storingen in het motormanagement en bij de injectoren. Ook de roetfilters bij de diesels kunnen het begeven, wat een kostbare reparatie oplevert.
Conclusie
De Alfa 159 is een model dat vrijwel unaniem wordt gewaardeerd om zijn vormgeving. Daarbij heeft de auto een sportief weggedrag, waarvan echter met de zwakkere motoren niet echt als zodanig genoten kan worden. Helaas kunnen de diesels, vooral die van de eerste twee bouwjaren, nogal wat (potentieel kostbare) problemen hebben en ook voor aanschaf van een tweedehands Alfa 159 met benzinemotor zijn er heel wat punten om na te lopen. Momenteel staan op Marktplaats zo'n 170 Alfa 159 occasions te koop. Prijzen starten vanaf zo'n 4.000 euro.